Grupy: Misie , Biedronki, Słoneczka
Data: 4.05.2020
Temat: Tajemnice książek

Cele główne:
– zapoznanie z wyglądem litery F, f
– doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej słowa „fotel”
– doskonalenie słuchu fonemowego, ćwiczenie umiejętności identyfikowania głoski j w słowach, doskonalenie percepcji wzrokowej,
– poszerzanie słownika czynnego dotyczącego sposobów powstawania książek

1. „Gdzie jest f?” –do zabawy potrzebne będą prostokąty 

Proszę pociąć kartki A4( z bloku technicznego- białą i dowolny kolor) na równe prostokąty. Z 1 kartki wyjdzie 16 prostokątów.

R. zaprasza dzieci do zabawy: Za chwilę będę wymieniać słowa, które zawierają głoskę f – na początku, w środku lub na końcu. Waszym zadaniem jest ułożenie  tylu białych kartoników, ile głosek mają te słowa. Poproszę, abyście w miejsce głoski f na  biały kartonika ułożyli kolorowy. Policzcie ile liter ma np. wyraz: fotel (5), która z kolei jest litera F? (pierwsza) 
Proponowane słowa: fotel, farba, flaga, foka, kufer, lufa, telefon, kartofel, żyrafa, elf, fotograf, klif, gryf.

2. „F jak fotel” – prezentacja litery w wyrazie (KP str. 5a). Dzieci wyklaskują słowo „fotel” zgodnie z modelem sylabowym: fo-tel, jednocześnie wskazując kolejne pola w KP . Dzieci wraz z R. liczą sylaby zawarte w wyrazie. Następnie R. wskazuje model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z analizą sylabową. Dzieci przeliczają głoski, wspomagając się polami w KP.
N. prosi dzieci o podanie skojarzeń związanych z kształtem litery F, f. Prezentuje sposób pisania liter F i f na tablicy, zwraca uwagę dzieci na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.

Praca z KP4.5a – zaznaczanie głoski f w słowach, zaznaczanie liczby głosek w nazwach obrazków.
Praca z KP4.5b – pisanie litery F, f po śladzie, otaczanie pętlą litery F, f znalezionej wśród innych liter, czytanie tekstu z poznanych liter, rysowanie ilustracji do tekstu.

3. Zabawy ruchowe
– „Tęcza” – siad skrzyżny. Dzieci trzymają chustkę (szalik) za końce, plecy proste, ręce wyprostowane nad głową. Robią skłony w bok, raz w prawo, raz w lewo – po deszczu pojawiła się tęcza.
– „Niedźwiadki obudziły się z zimowego snu” – zabawa z elementem czworakowania. Dzieci – niedźwiadki – czworakują po całym pomieszczeniu. „Niedźwiadki wygrzewają się na słonku” – leżenie na plecach, machanie uniesionymi nogami i rękami.
– „Krecik wychodzi z kretowiska” – zabawa z elementem pełzania. Dzieci po kolei próbują przedostać się na drugą stronę tunelu utworzonego z krzeseł
– „Obserwujemy bociana” – ćwiczenia tułowia. Leżenie na brzuchu, nogi przyklejone do podłogi, dzieci z palców robią „lornetkę”, odrywają łokcie i obserwują bociana spacerującego po łące, tak by go nie spłoszyć.

4. „Ulubiona książka” – Zachęcamy dzieci, by zastanowiły się, jaka jest ich ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono.
Po zastanowieniu się :Dzieci rozmawiają z rodzicami o swojej ulubionej książce.
Następnie warto uświadomić dzieciom że książki mogą być też elektroniczne – do czytania lub do słuchania. Są także różne rodzaje książek: albumy, atlasy, beletrystykę, książki obrazkowe, komiksy, książki elektroniczne – e-booki i audiobooki.

Przypomnijmy sobie jakie są zasady korzystania z książek:
https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE

Dziś, czyli 4 maja obchodzimy także Dzień Strażaka. Zachęcamy do obejrzenia bajki o najsłynniejszym strażaku Samie: https://www.youtube.com/watch?v=3oSoGPtniD0

LINK do dzisiejszych zajęć

https://drive.google.com/file/d/1C94qMxlVNHh9GoCcA073aibtktCixdUL/view?usp=sharing

Przygotowały:
K. Busz, A. Matczyńska, M. Chosińska