Grupy: Misie , Biedronki, Słoneczka

Cele główne:
rozwijanie fantazji i wyobraźni;
rozwijanie zdolności językowych poprzez tworzenie rymów do słów;
doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez rysowanie symetrycznych figur.

1.„Wielka wyprawa w świat Tygryska” – opowieść ruchowa.
Tygrys wygrzewał się na słońcu i bardzo się nudził. Choć było gorąco, miał dość tej bezczynności, gdyż zawsze szukał okazji, by pobrykać. Położył się na plecach i przeciągnął się ( w leżeniu tyłem na przemian wyciąganie ramion i nóg). Pomyślał sobie „A gdybym tak wyruszył w świat? Tak to dobra myśl”. Następnie stanął na czterech łapach i zaczął je unosić po kolei (w klęku podpartym kolejne unoszenie prawej, lewej nogi, prawej, lewej ręki). Pobiegł na polanę, by tam pobaraszkować: Przetaczał się po trawie (w leżeniu ramiona wyprostowane za głową i toczenie się w różne strony), wierzgał nogami jak dziki koń (w przysiadzie podpartym wyrzucanie nóg w tył i w górę). Brykał jeszcze na wiele tylko jemu znanych sposobów (swobodne, radosne ruchy), a potem pognał do lasu (bieg na czworakach). Po drodze musiał przeskoczyć wiele wywróconych drzew (skoki z rozbiegu). Gdy dotarł na miejsce, wspiął się na wysokie drzewo, aby zobaczyć jak wygląda dziś rzeka (ruchy naśladujące wspinanie się na drzewo). Rzeka płynęła w pobliżu, a ponieważ tego dnia było bardzo gorąco, chciał jak najprędzej wykąpać się (bieg na czworakach). Po drodze usłyszał hałas. Ponieważ nie wiedział, co on oznacza, chciał jak najciszej podkraść się do krzaków nad brzegiem (pełzanie). Wyglądając zza nich, zobaczył płynący statek, a nie chcąc być dostrzeżonym przez ludzi, odczekał aż zniknie on za zakrętem. Wskoczył do wody, by schłodzić swe rozgrzane ciało (naśladowanie pływania). Po wyjściu z wody pomyślał, że czas na popołudniową drzemkę. Znalazł zacienione miejsce i tam się ułożył (dzieci układają się wygodnie na podłodze). Zanim zasnął pomyślał sobie jeszcze „Ależ wielki jest ten świat, bardzo się zmęczyłem na tej wyprawie”. I natychmiast usnął.

2.Posłuchajcie piosenki Moja fantazja muz. Krzysztof Marzec, sł. Ewa Chotomska
https://www.youtube.com/watch?v=wRGwusndw0I

Pytania: Jakie było szkiełko z piosenki? Co sprawiło, że można było dolecieć aż do gwiazd? Jak inaczej możemy nazwać fantazję? R. odtwarza jeszcze raz nagranie piosenki, a dzieci starają się zaśpiewać refren. R. przeprowadza z dziećmi rozmowę na temat marzeń. Zadaje pytania: Co to są marzenia? Czy wy macie jakieś marzenia? Czy wszystkie marzenia się spełniają? Czy marzenia są potrzebne? R. zwraca uwagę, że wszyscy mamy marzenia, ale nie wszystkie mogą się spełnić.

3. „Po drugiej stronie tęczy” – zabawa ruchowo-twórcza R.. mówi: Po założeniu różowych okularów wybierzemy się do wymarzonego świata, znajdującego się po drugiej stronie tęczy. Każdy, kto chce wejść do bajkowej krainy, musi przejść przez bramę. Aby to zrobić, trzeba wymyślić jakieś ciekawe ruchy. Popatrzcie, jak tu pięknie i kolorowo. Rozejrzyjcie się dookoła, a zobaczycie nad sobą różnobarwne motyle. Motylki siadają wam na ramionach, dalej, zdmuchnijcie je delikatnie. Teraz sami zamieńcie się w motylki i latajcie od kwiatka do kwiatka. Jakim zwierzątkiem chcecie się jeszcze stać? (naśladowanie ruchów wykonywanych przez wymyślone zwierzęta). Ojej, zrobiło się późno, musimy wracać. Wymyślcie ruchy, które pozwolą wam ponownie przekroczyć bramę i wrócić do naszego świata. R. wyraźnie zaznacza zakończenie zabawy i wyjście z roli.

4.Praca z KP4.32a – podawanie nazw obrazków, odczytywanie wyrazów, łączenie ze sobą tych, które się rymują, rysowanie schematu skrzydła motyla.
Praca z KP4. 32b – rysowanie po śladzie, kolorowanie obrazka.

5. „Skarby z Wyspy Marzeń” – zabawa sensoryczna. R. przygotowuje pudełko z wyciętym otworem. Wkłada do niego różne przedmioty i zamyka pudełka. Dzieci wkładają rece przez otwory do pudełka i rozpoznają przedmiot jedynie po dotyku. Podają jego nazwę, dzielą ją na sylaby i próbują wymyślić do niej rym.

Przygotowały:
K. Busz, A. Matczyńska, M. Chosińska