Data:7.04.2020

Temat: Zdania, sylaby głoski

Cele ogólne:

– ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokowej

– ćwiczenia wyodrębniania sylab i głosek w wyrazach

utrwalanie umiejętności układania zdań

 

1. Zabawa ruchowa- wierszyk z pokazywaniem

Trzy baziowe koty

Na wiosennej wierzbie      (ręce wyprostowane ku górze jak gałęzie drzewa)
tuż nad rzeczką małą,      (prawa ręka pokazuje wijącą się rzeczkę)
trzy baziowe kotki            (dzieci miauczą i „liżą” futerko jak kotki)
lekko się huśtają.             (ponownie gest „wierzby”, ale tym razem ręce machają w powietrzu)

Deszcz drobny popadał,   (ręce uniesione w górze opadają, dziecko macha przy tym palcami                                  

                                           imitując padający deszcz),
futerka im zmoczył,            (dziecko po wypowiedzeniu wersu mówi cicho: brrrrr i otrzepuje  

                                          „zmoczone” futerko)
miauczą wniebogłosy,      (po wypowiedzeniu wersu dziecko miauczy z głową podniesioną do góry)
trzy baziowe koty!            (dziecko pokazuje – wciąż miaucząc – trzy palce u dłoni)

2. Wyrazy, sylaby

Do zbaw potrzebne będą patyczki lub paski papierowe lub mogą być klocki.

Zadania:

– Rodzic mówi powoli zdanie, a dzieci układają tyle patyczków, ile słyszą wyrazów- np. Mała Ola lubi lody truskawkowe.

 

– Układanie zdań do obrazków, a następnie liczenie wyrazów w zdaniu -można wykorzystać KP 41b, lub ilustracje z KZ

 

– Układanie zdań o przedmiotach w domu wskazanych przez rodzica (krzesło, książka, okno).

 

– Kończenie rozpoczętego przez rodzica wyrazu (imion, przedmiotów) np.

Da … (rek)
pił … (ka)
klo … (cek)

 

– Podział wyrazów podanych przez rodzica na sylaby – rodzic podaje dziecku dowolny wyraz, dziecko ma sylabizować poprzez : klaskanie, tupanie, układanie odpowiedniej liczby klocków, patyczków, kredek; cięcie pasków papieru, rysowanie kółeczek pod obrazkiem

3.Głoskowanie – ćwiczenia i zabawy:

– Z podanych obrazków wybierz przedmioty, których nazwy zaczynają się np. głoską b.

 

– Podskocz (klaśnij, wstań, tupnij itp.), jeśli usłyszysz wyraz rozpoczynający się np. głoską o.

 

– Zabawa w sklep – rysujemy  te przedmioty , których nazwa nie rozpoczyna się głoską m.

 

– Konkurs rysunkowy “Rysujemy pojazdy” – np.narysuj jak najwięcej pojazdów, które zawierają głoskę t (tramwaj, trolejbus, traktor).

 

– Pokoloruj tylko te obrazki, w których nazwie słyszysz na początku głoskę k.   

  Kreskami zaznacz ile słyszysz głosek