Temat: Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek cz oraz c
Cele:
– utrwalenie prawidłowego toru oddechowego i sposobu połykania
– ćwiczenia słuchu fonemowego i percepcji słuchowej
– ćwiczenia grafomotoryczne

Ćwiczenia oddechowe.
Na łące wieje mały wiaterek – każde dziecko dmucha lekko na trzymany przed ustami pasek papieru. Teraz wiatr jest mocniejszy – dzieci dmuchają mocniej. (Wdech nosem – wydech ustami, długi, powolny). Wiatr się uspokoił. Możemy wąchać kwiaty (wdech nosem – wydech nosem).

 Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
Nad kwiatami fruwają motyle – język wykonuje ruchy pionowe przy szeroko otworzonych ustach.
Dookoła kwiatów fruwają pszczoły – oblizywanie warg.
Muchy latają zygzakiem – język od kącika do kącika.
Biedronka ma kropki – „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.
Ślimak wychodzi z muszli – język przeciska się między zębami.
Ślimak zsuwa się po listku – język „ślizga się” po podniebieniu.

 „Wiosenne zagadki” – Dzieci poruszają się po pomieszczeniu w rytm grzechotki (muzyki, klaskania rodzica itp. ), gdy ona milknie dziecko zatrzymuje się i mówi numerek od 1-7. Rodzic czyta zagadkę z wybranego przez dz. numerka :

1.wrócił zza morza chodzi po błocie, w czerwonych butach biały pan… (bocian)

2.nazywają go doktorem bo wie, które drzewo chore…(dzięcioł)

3.po stawie pływają, śnieżnobiałe pióra mają…(łabędzie)

4.śpiewa wysoko piosenki do słonka. głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek)

5.wysyłają ją do nieba, po kawałek chleba…(biedronka)

6.znacie takiego konika, który zawsze w trawie cyka? (konik polny)

7.tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne kolorowe. lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słońce…(motyle)

Nauka wiersza 
A teraz posłuchajcie, co wyczarował pewien królewicz, który znalazł czarodziejską różdżkę:
„Czary mary”
Czapla czarną ma czuprynę,
Kaczka wpadła w pajęczynę,
Puchacz włożył rękawiczki,
Pączki wpadły do doniczki.
Kaczor loczki ma czerwone,
Cztery rączki i ogonek.
Biegacz wpadł na metę czwarty.
Kto tu robi takie żarty?
To królewicz January.
On uczynił takie czary.
Czarodziejkę ma pałeczkę
I namieszał tu troszeczkę.
(źródło: D. Krupa, Rymowanki – utrwalanki…, dz. cyt.)

lub “Lipiec”- wierszyk o wakacjach
Lipiec zaczyna wakacje.
W lipcu kwitną akacje.
W lipcu (na pewno mam rację),
lekkie się jada kolacje.
Lipiec to miesiąc gorący,
lipiec to miesiąc pachnący.
W lipcu mam czasu moc,
na trawce rozkładam więc koc.
Na łące koncert lipcowy
Nie słyszą go krety, sowy.
I każdy dzień w lipcu taki.
Cieszą się wszystkie zwierzaki.

Dzieci powtarzają po rodzicu kolejne wersy wiersza- starają się poprawnie wymawiać ćwiczone głoski

Usprawnianie manualne – praca plastyczna „Łąka”.
Dzieci malują zieloną farbą kartki papieru. Potem stemplują pieczątkami wykonanymi z ziemniaków kolorowe kwiaty

„Stokrotka” – ćwiczenie grafomotoryczne, rysowanie kwiatka po śladzie   stokrotka

Zabawy słuchowe
Jakie słyszysz zwierzę? –
https://www.youtube.com/watch?v=VyXhyl00qGw

Gra Mini Mini
https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/jakie-zwierze-slyszysz

Przygotowały:
P Fabiszak, K.Busz