14.05.2020

Grupa: Pszczółki, Kotki, Sówki

 

Temat: Muzyka relaksacyjna.

 

Cele operacyjne:

-chętnie słucha muzyki, różnych gatunków muzyki,

-potrafi za pomocą ekspresji plastycznej wyrazić charakter muzyki,

-wie, co to znaczy „muzyka łagodzi obyczaje,

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,

-rozpoznaje literę H,h,

 

1.Po co nam muzyka? – burza mózgów. Włączcie dzieciom 3 utwory różnej muzyki, a dzieci niech zdecydują, do czego mogłaby być dobra.

Muzyka relaksacyjna:

https://www.youtube.com/watch?v=CiyPZYWsceE

Muzyka elektroniczna:

https://www.youtube.com/watch?v=ETEQpzV9m8s

Rock&roll:

https://www.youtube.com/watch?v=21VeAmPOBzI

 

2.Namalujmy muzykę!- malowanie dziesięcioma palcami do muzyki (muzyka z gatunku heavy metal). Rozłóżcie dzieciom na podłodze duży arkusz papieru (A3). Dziecko swobodnie maluje farbami, wykorzystując wszystkie palce i całe dłonie- ilustrują muzykę.

Przy tym utworze (proszę dzieciom nie pokazywać obrazu, tylko puścić utwór do odsłuchu):

https://www.youtube.com/watch?v=l_WMHg8c_4I

 

Następnie powtórzcie ćwiczenie z muzyką relaksacyjną. Dajcie drugą, czystą kartkę i niech dziecko stworzy teraz coś do tej muzyki wszystkimi placami i dłońmi.

Przy tym utworze również nie pokazujemy obrazu, tylko puszczamy dziecku muzykę:

https://www.youtube.com/watch?v=bMptxI6ZeXY

Zaprezentujcie prace swojego dziecka, wywieście je tak, by prace były jedna pod drugą. Zadajcie dzieciom pytanie: Czym różnią się te prace? Która praca jest spokojna, a która nie? Dlaczego?

 

3. „Muzyka łagodzi obyczaje”

Przeczytajcie poniższy tekst i porozmawiajcie z dziećmi na ten temat. Jak one spostrzegają muzykę? Do czują, kiedy słuchają muzyki?

Od jakiegoś czasu funkcjonuje powiedzenie, że „muzyka łagodzi obyczaje”. Jest to oczywiście powiedzenie bardzo prawdziwe, ponieważ wiele osób się przekonało, iż tak jest. Nie każdy jednak rozumie, co tak naprawdę to powiedzenie oznacza.

Co to znaczy łagodzić obyczaje?

To powiedzenie pojawiło się po raz pierwszy z ust Jerzego Waldorffa, który wiele felietonów napisał, właśnie poczynając od muzyki. Było to jego ulubione powiedzonko i nie bez powodu. Ona naprawdę potrafi zdziałać cuda. Dla większości ludzi, chodzi przede wszystkim o to, że jesteśmy w stanie spokojniej i życzliwiej odnosić się do innych ludzi, ponieważ coś, a w tym przypadku melodia, jest w stanie nas wyciszyć i uspokoić. Oczywiście nie jest to jedyny powód, dla którego takie przysłowie działa. Wiele zależy od tego, czym ona dla nas jest.

  • Muzyka uspokaja i relaksuje – to powiedzenie bardzo często sprawdza się w dyskotekach i miejscach, w których melodia jest puszczana z głośników, ponieważ dzięki niej, ludzie są dla siebie życzliwsi i bardziej przyjaźni. Nie bez powodu puszczana jest w restauracjach czy zakładach fryzjerskich. Ma ona za zadanie wyciszyć i uspokoić ludzi, lub, jak w przypadku dyskotek, wprowadzić w dobry nastrój, odpowiedni do zabawy, jednak niezbyt agresywny. Dlatego w każdym miejscu jest inny rodzaj muzyki.
  • Doskonały temat do rozmowy – kiedy nie do końca wiemy, jak zacząć z kimś rozmowę, odpowiednia muzyka jest ku temu najlepszym sposobem. Możemy się podzielić własnymi spostrzeżeniami i uwagami, odnośnie naszego ulubionego rodzaju muzyki.
  • Idealny i często wykorzystywany element terapii. Wielu terapeutów doskonale radzi sobie z muzyką, jako elementem leczniczym. Dzięki doskonale dopasowanemu jej rodzajowi, terapeuta jest w stanie wprowadzić pacjenta w stan wyciszenia i uspokojenia, przez co o wiele łatwiej jest mu pomóc.
  • Kiedy mówimy o tym, że muzyka łagodzi obyczaje, zwykle mamy na myśli, iż przy niej w absolutnie każdych okolicznościach, będziemy się doskonale bawić z innymi, nie zwracając uwagi na to, czy są to osoby o innej religii, kolorze skóry. W takiej sytuacji widzimy tylko, że osoba obok nas doskonale się bawi, dzięki czemu nastrój jest dokładnie taki, jaki powinien być. Doskonałym na to przykładem są organizowane regularnie zabawy sylwestrowe, czy to na placach czy w lokalach. Nikogo wtedy nie obchodzi, kim są ci obok, tylko będziemy się wspólnie bawić, tańczyć a równo o północy złożymy sobie serdeczne życzenia.

 

 

4.Wprowadzenie litery H,h.

5-latki –wykonanie karty pracy KP4.17a  KP4.17b

karta pracy KP4.17a

karta pracy KP4.17b

4-latki-zadanie dla chętnych

litera H -4-latki

litera h, H

5.Ćwiczenia gimnastyczne :

Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami – trening fitness dla dzieci część 1 i część 2

https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

 

https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

 

Opracowały:

P.Fabiszak, I.Przybył, P.Nowak