15-19.06.2020

 

Temat: Zabawy logopedyczne z głoskami szumiącymi.

 

Cele:

-chętnie wykonuje ćwiczenia,

-wie, jak ułożyć części aparatu artykulacyjnego przy wymowie głosek szumiących ,

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia.

 

 

1.Układ aparatu artykulacyjnego przy wymowie głosek szumiących:

-wargi są zaokrąglone, lekko wysunięte do przodu,

Żeby sa do siebie zbliżone,

-boki języka dotykają górnych zębów,

-czubek języka unosi się w kierunku wałka dziąsłowego, za górnymi siekaczami,

-przy artykulacji głosek cz i dż następuje szybkie zwarcie czubka języka z wałkiem dziąsłowym,

-przy artykulacji głosek ż i dż dodatkowo drgają więzadła głosowe,

 

2.Gimnastyka buzi i języka z dżdżownicą Dżesiką.

Rodzicu, przeczytaj tekst i demonstruj kolejne obrazki. Dzieci wykonują ćwiczenia aparatu artykulacyjnego zaprezentowane na kartach przez zabawną dżdżownicę.

dżdżownica 1

dżdżownica 2

dżdżownica 3

3.Naśladowanie odgłosów.

Rodzice pokazują karty z obrazkiem symbolizującymi głoski szeregu szumiącego. Następnie demonstruje dzieciom, jakie ruchy i odgłosy powinny wydawać, widząc dany obrazek. Rodzic pokazuje obrazki w różnej kolejności, a przedszkolaki same próbują, odtwarzać ruchy i odgłosy. Inny wariant zabawy: Rodzic coraz szybciej zmienia obrazki, a dzieci które pomylą ruch i odgłos , odpadają z gry.

dźwięki 1

dźwięki 2

4.Cienie z głoskami CZ i DŻ.

Dzieci dobierają się dwójkami, albo z rodzicem. Każdy ma szanse odszukać wśród rozłożonych kart przedmiot i jego cień, a następnie go nazwać. Inny wariant gry: tymi samymi kartami można zagrać w grę MEMORY.

cienie 1

cienie 2

cienie 3

Opracowały:

K. Busz, P. Fabiszak