Grupy: Misie , Biedronki, Słoneczka

Cele główne:

rozwijanie kompetencji językowych poprzez wdrażanie do rozumienia żartów słownych i obrazkowych.

poszerzanie słownika czynnego dzieci o skojarzenia związane z nieznajomymi zwierzętami, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

ćwiczenie umiejętności logicznego myślenia.

 

1. „Poranny trening śpiewu ptaków” – ćwiczenia narządów artykulacyjnych. Dzieci wcielają się w rolę ptaków, które ćwiczą głos przed porannym śpiewem.

R. za pomocą określonych gestów pokazuje dzieciom, jakie mają wydobywać dźwięki:

wysoko uniesiona ręka – dzieci wysoko piszczą: Pi, pi, pi…;

zataczanie koła palcem wskazującym – dzieci naśladują odgłos: Trr… na różnych wysokościach;

– rytmiczne poruszanie palcem wskazującym – dzieci rytmicznie wypowiadają: Czy, czy, czy…;

– falisty ruch ręką – dzieci mówią: Fi ju, fi ju, fi ju… na różnych wysokościach.

 

2. Obrazy lata” – ćwiczenie spostrzegawczości, logicznego myślenie. Dz. rysuje samodzielnie lub przy pomocy rodzica różne przedmioty, które kojarzą się z latem, np. motyle, słońce, muszla, morze, wiaderko i łopatka, rower, leżak, maliny, truskawki, kwiaty, zieleń, biedronka, okulary, wiśnie. Następnie dzieci układają z liter Alfabetu wyraz „lato”.

 

3. Praca z KP4.39a – poznanie znaczenia niektórych przysłów i związków frazeologicznych.

R. odczytuje zdania:

1.Mieć dwie lewe ręce;

2.Mieć muchy w nosie;

3. Siedzieć jak na szpilkach;

4. . Spać jak kamień.

Dzieci wpisują obok obrazków numery właściwych zdań. Następnie dzieci odczytują zdania z poznanych liter, wpisują numer obrazka, który ilustruje dane zdanie.

Na koniec ilustrują przysłowie „Myśleć o niebieskich migdałach.

 

4.„Bądźmy bezpieczni” – tworzenie z dziećmi kodeksu właściwego zachowania się wobec nieznanych zwierząt. Układamy duży arkusz papieru i flamastry. R prowadzi rozmowę, podczas której dzieci ustalają zasady, jakich należy przestrzegać wobec nieznanych zwierząt.

Pytania pomocnicze: Czy wszystkie psy są przyjazne? Czy można pogłaskać nieznanego psa? Czy należy uciekać przed psem, który nas goni? Czy można odwracać się tyłem do dużego psa? Czy można patrzeć psu prosto w oczy? Jaką pozycję przyjąć w razie ataku psa? W jakich sytuacjach psy bywają groźne, agresywne?

Dzieci ustalają wspólnie z R., czego nie wolno robić, kiedy spotka się na swojej drodze obcego psa (podchodzić zbyt blisko, zaczepiać, zabierać czegoś, uciekać)- dzieci rysują lub zapisują daną zasadę na arkuszu papieru.

WAŻNE! Pies, gdy zamierza zaatakować, wysyła następujące sygnały: jeży sierść, „kładzie” uszy, stoi na sztywnych łapach, ma uniesiony ogon, ma odsłonięte, dobrze widoczne zęby, warczy.

Jeśli pies zaatakuje, należy!!!!

Zachować spokój.

Wezwać pomoc (jeśli to możliwe i ktoś dorosły jest w pobliżu).

Nie uciekać (pies ma wrodzony instynkt drapieżcy i podejmie pogoń).

Nie szarpać się (zwierzę zaciśnie szczęki jeszcze mocniej).

Nie patrzeć mu w oczy (zwierzę poczuje się drażnione i prowokowane).

Przyjąć pozycję „żółwia”

Rodzic prezentuje pozycję „żółwia”. Dzieci powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie:

– spleść dłonie do wewnątrz,

– schować kciuki do środka,

– założyć ręce na kark i osłonić nimi również uszy,

– przykucnąć,

– przyciągnąć głowę do kolan,

– rozstawić stopy na zewnątrz.

Zasady bezpieczeństwa podczas zabawy z psem – bajka edukacyjna dla dzieci     https://www.youtube.com/watch?v=zgHcI_pe8CU

Praca z KP4.37b – zaznaczanie sytuacji, w których nie należy podchodzić do nieznajomego psa, otaczanie pętlą obrazków przedmiotów potrzebnych podczas spaceru z psem

 

5. Zabawy ruchowe:

  • Uwaga, zły pies!” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci biegają po pomieszczeniu, a na sygnał R. przybierają pozycję „żółwia”.
  • Niebezpieczna dżungla” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dzieci maszerują po sali przy akompaniamencie – wybierają się do dżungli, w której czyha wiele niebezpieczeństw.

Na hasło R. wykonują wcześniej otrzymane instrukcje:

– Śpiący lew – chodzą cicho na palcach (nie mogą obudzić lwa).

– Zwisający wąż – schylają się i idą pochylone blisko podłogi. –

– Rwący strumień – ostrożnie przeskakują po kamieniach.

 

Dla chętnych- rozpoznajemy, nazywamy i kolorujemy owoce

 

Przygotowały:
K. Busz, A. Matczyńska, M. Chosińska

Skip to content