Grupy: Pszczółki, Kotki, Sówki

Temat: Tęcza

Cele:

– wymienia kolory tęczy,

– opowiada, gdzie i kiedy można zobaczyć tęczę,

– tłumaczy, jak powstaje tęcza

– wymienia barwy pochodne i podstawowe,

– uczestniczy w wykonywaniu prostych eksperymentów,

– stawia hipotezy,

– wykonuje tęczę w torebce,

 

1.Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? – dyskusja. Obejrzyjcie zdjęcia tęczy.

 

 

 

 

Rodzic pyta dzieci:

– Jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami?

– Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; na trawie pokrytej kropelkami wody; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego; w kałuży itd.). W razie trudności z odpowiedzią N. może pokazać dzieciom zdjęcia.

Na koniec zadaje pytanie:

– Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?                 

  1. „Jak słońce zaprzyjaźniło się z chmurą” – krótka bajka o powstaniu tęczy

https://www.youtube.com/watch?v=EWR2vjmSvkk

 

  1. Jak powstaje tęcza? – eksperyment.

Rodzic przynosi dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą Rodzic wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. Rodzc pyta dzieci, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo).

 

  1. Zabawa dydaktyczna Kolory tęczy.

zajęcia dydaktyczne. Przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. Rodzic pyta dzieci: Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy). Prosi o przeliczenie kolorów występujących w tęczy.

  1. 5 – latki:

Praca z KP4.33a – doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, dekodowanie.

Tęcza w torebce – zabawa plastyczna.

  1. „Tęcza” – praca plastyczna

Pamiętacie jak zachęcaliśmy Was do zrobienia tęczy i przyklejenia ją w oknie Waszych domów?

Dzisiaj mamy propozycję do wykonania trochę innej tęczy. Do wyboru możecie zrobić:

  • „Tęcza z papierowego talerzyka” – wycinamy kształt tęczy, malujemy farbami poszczególne kolory tęczy i doklejamy na jej dole „chmurki” czyli watę.

Lub

  • „Zaczarowana chmurka” – Wycinamy chmurę z białej kartki a z wycinanki kolorowe paski tęczy, naklejamy na chmurkę. Można dorysować uśmiechniętą buzię.

 

Pamiętajcie – #będziedobrze 😊

 

Przygotowały:

I. Przybył, P. Nowak, P. Fabiszak