Grupy: Misie , Biedronki, Słoneczka

 

Cele główne:

wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymentowanie, sprawdzanie i weryfikowanie hipotez

rozwijanie spostrzegania wzrokowego poprzez uzupełnianie ilustracji według podanego wzoru.

 

1.„Barwy tęczy” – zabawa ruchowa doskonaląca płynność ruchów w przestrzeni. Dzieci do piosenki wykonują improwizacje ruchowe z użyciem wstążek (chust).

Tęcza cza, cza, cza sł. Anna Bernat, muz. Aleksander Pałac

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4

Po zakończeniu piosenki dzieci układają na podłodze tęczę z kolorowych pasków bibuły lub wstążek, zgodnie z kolejnością występowania kolorów. Aby pomóc dzieciom w tym zadaniu, R. może pokazać zdjęcie tęczy. Podsumowuje zabawę, prosząc dzieci o wymienienie kolejno nazw kolorów, które tworzą tęczę (czerwony , pomarańczowy , żółty , zielony , niebieski , granatowy , fioletowy )

 

2.„Zapamiętaj kolory” – zabawa językowa. R. prosi dzieci o przypomnienie nazw kolorów, które tworzą tęczą w odpowiedniej kolejności. Dzieci określają głoskę w nagłosie tych nazw.

 

3,Jak powstaje tęcza? – film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

Dla chętnych:

Zabawy badawcze – N, zaprasza dzieci do zrobienia tęczy.

– „Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.

– „Jak sprowadzić tęczę?” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.

R. pyta dzieci: Jak myślicie skąd się wzięła tęcza? Dzieci próbują wnioskować, po czym N. wyjaśnia, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują. •

 

4.Praca z KP4.40a – rysowanie wyniku przeprowadzonego eksperymentu.

Praca z KP4.40b – kolorowanie mozaiki zgodnie z kodem.

 

5.„Tęcza” – praca plastyczna. https://www.youtube.com/watch?v=fOVx0T-f-zM

 

Przygotowały:
K. Busz, A. Matczyńska, M. Chosińska