19.05.2020

Grupa: Pszczółki, Kotki, Sówki

 

Temat: Jakie emocje przezywają przedszkolaki?

 

Cele operacyjne:

-słucha uważnie wiersza,

-rozpoznaje własne emocje,

-potrafi nazwać emocje,

-wykonuje wybraną pracę plastyczną,

 

1.Zaśpiewajcie piosenkę z wczorajszego dnia na rozpoczęcie dzisiejszych zajęć. Możecie przy niej potańczyć i się troszkę poruszać. 

2.Zły humorek –wysłuchanie wiersza D.Gellner, swobodne wypowiedzi dzieci.

Wysłuchajcie naszego nagrania lub przeczytajcie dzieciom wiersz.

Zły humorek
 
 
Jestem  dzisiaj  zła  jak  osa !

Złość  mam  w  oczach  i  we  włosach !

Złość  wyłazi  mi  uszami

I  rozmawiać  nie  chcę  z  wami !

 

A  dlaczego ?

Nie  wiem  sama

Nie  wie  tata ,  nie  wie  mama …

 

Tupię  nogą , drzwiami  trzaskam

I  pod  włos  kocura  głaskam .

 

Jak  tupnęłam  lewą  nogą ,

Nadepnęłam  psu  na  ogon .

Nawet  go  nie  przeprosiłam

Taka  zła  okropnie  byłam .

 

Mysz wyjrzała  z  mysiej  nory :

         Co  to  znowu  za  humory ?

Zawołałam : –  Moja  sprawa !

Jesteś  chyba  zbyt  ciekawa .

Potrąciłam stół  i  krzesło ,

co  mam  zrobić , by  mi przeszło ?!

 

Wyszłam  z  domu na podwórze ,

Wpakowałam  się  w kałużę.

Widać , że  mi  złość  nie  służy ,

Skoro  wpadłam  do  kałuży.

Siedzę  w  błocie , patrzę  wkoło,

Wcale   nie  jest  mi  wesoło…

 

Nagle co  to ?

Ktoś  przystaje

Patrzcie !  Rękę  mi  podaje !

To  ktoś  mały , tam  ktoś  duży-

Wyciągają  mnie  z  kałuży .

Przyszedł  pies  i  siadł  koło  mnie

Kocur  się  przytulił  do  mnie,

Mysz  podała  mi  chusteczkę :

         Pobrudziłaś się troszeczkę !

Widzę , że  się pobrudziłam ,

Ale  za  to  złość  zgubiłam

Pewnie  w  błocie  gdzieś  została .

Nie  będę  jej  szukała !

 
 

 

Po wysłuchaniu wiersza zadajcie dzieciom pytania:

-Co czułą dziewczynka?

-Z jakiego powodu czuła gniew?

-Jak się zachowywała?

-Co znaczy być złym,  a co złościć się/ być zezłoszczonym? Czy to oznacza to samo?

3.Przedszkolne emocje-praca z KP4.20b. -5-latki /4-latki- KP2.37. Rozpoznawanie emocji innych na podstawie opowieści i ilustracji, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych. Opowiedzcie dzieciom historyjkę na podstawie ilustracji z KP4.20b, w każdym przypadku wypowiadajcie zdanie: Wtedy czuła… zadaniem dziecka jest dokończenie zdania nazwą emocji. Następnie dopasujcie buźki z emocjami do rysunków (wklejcie, jeśli macie karty pracy w  domu, albo narysujcie odpowiednie buźki w kółeczkach).

4-latki KP.37

5-latki KP4.20b

  1. „Moje emocje”-rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw. Przeczytajcie drodzy rodzice dzieciom zdania opisujące różne zdarzenia. Dzieci mówią, jakie emocje poczułyby w takiej sytuacji. Pamiętajcie, że każdy może czuć coś innego, nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Jeśli macie obrazki z poprzednich zajęć z emocjami to możecie je teraz wykorzystać. Dzieci mogą odszukać emocję, która ich zdaniem pasowałaby do tego zdarzenia.

Przykładowe zdania:

1.Ktoś zepsuł moją zabawkę.

2.Mama mnie pochwaliła.

3.Idę do dentysty.

4.Biegnie do mnie duży pies.

5.Mam dziś urodziny.

6.PRzyjechałą ciocia, której dawno nie widziałam/widziałem.

7.Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.

8.Wylał mi się sok.

9.Dostałem/Dostałam prezent od kolegi bez okazji.

10.Wystepuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.

11.Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.

 

5.Chmurka-praca plastyczna techniką kolażu lub ANTYNERWUSKI.

Dzieci rysują swoją małą postać na dole strony oraz dwie chmurki- w jednej rysują i wklejają rzeczy, które sprawiają że: są radosne, a w drugiej te, które wywołują w nich smutek.

 

LUB

Wykonajcie sobie z baloników takie stworki-ANTYNERWUSKI. Każdy stworek może mieć inny humor. Może przyda wam się do wielu zabaw, albo do pokonywania złości w ciągu dnia. Wypełnijcie baloniki w różnych kolorach mąką ziemniaczaną. Do łatwiejszego wsypania mąki do balonika może być pomocny lejek. Zwiążcie balonik,  a następnie mazakiem narysujcie różne emocje.

6.Dla chętnych dzieci do wykonania kostka emocji. Można się nią pobawić przy wielu okazjach. Pograć z rodzeństwem, nazywać emocję, opowiadać sobie historyjkę, która pasuje do danej emocji.

Druga rzecz to karta pracy (4-5-latki) , dopasowywanie minek ludzi do emotikonek.

Opracowały:

P.Fabiszak, I.Przybył, P.Nowak