Grupa: Sówki, Kotki, Pszczółki

Data; 20.05.2020

Temat Skąd się biorą łzy?

Cele:

  • stosuje umiejętności matematyczne w codziennych sytuacjach – objętość, waga, dzielenie;
  • wypowiadania się na określony temat.

 

  1. Co się ze mną dzieje? – próba odpowiedzi na pytanie, co się dzieje w naszym organizmie, gdy jest nam smutno. Dzieci próbują określić, co się dzieje z ich ciałem. Mówią np. Czuję coś w gardle, Jest mi zimno / gorąco, trzęsę się, trzęsie mi się broda, płyną mi łzy, pojawia się katar. Spróbujcie porozmawiać na ten temat.

 

  1. Łzy – swobodne wypowiedzi dzieci na temat tego, po co są łzy i skąd się biorą.

Rodzicu, wyjaśnij dziecku czym są łzy:

Łzy, to substancja nawilżająca i oczyszczającą, która chroni oko przed zarazkami. Łzy składają się głównie z wody, niewielkiej ilości soli oraz substancji bakteriobójczych. Bez niej nos czy gałki oczne stałyby się łatwym wejściem do naszego organizmu dla groźnych bakterii. Nad oczami znajdują się dwa gruczoły, które nieustannie produkują łzy. Stamtąd łzy spływają kanalikami, a ich nadmiar jest odprowadzany do nosa. Dlatego gdy płaczemy, musimy wydmuchać nos. Gdy oko zostaje podrażnione, łez jest tak dużo, że kanaliki nie nadążają ich odprowadzać. Oczy łzawią, na co nie mamy żadnego wpływu. Więcej łez jest produkowanych również wtedy, gdy przeżywamy silne emocje, np. smutek, radość. Łzy pojawiają się na skutek tego, co czujemy, albo są wynikiem naszych myśli czy wspomnień. Płacz jest nam czasem bardzo potrzebny, działa pozytywnie na organizm: obniża ciśnienie krwi, dotlenia mózg, powoduje spadek napięcia emocjonalnego. Niektórzy uważają płacz za oznakę słabości, inni doceniają wrażliwość płaczących. Niewątpliwie jednak płacz jest naturalną reakcją naszego organizmu.

Dla utrwalenia wiadomości o łzach obejrzyj krótki film

https://www.youtube.com/watch?v=kQ8P97sXjy0

 

  1. Wysłuchaj piosenki, do której możesz wykonać podane obok tekstu gesty

Piosenka o beksie sł. Jerzy Dąbrowski, muz. Jarosław Kukulski

Czeka nas dzisiaj nie lada gratka,

bo w tej piosence będzie zagadka.

Jak się nazywa osoba,

która płacze jak ciemna chmura?

Płacze, gdy każą umyć jej szyję.

Płacze, gdy chudnie, płacze, gdy tyje.

 

Płacze, gdy zrobi w zeszycie kleksa.

Jak się nazywa – Beksa.

Ref.: Beksa to jest taka dama,

co bez przerwy robi dramat.

Zawsze nie tak, zawsze źle.

Beksa ciągle mówi be..

 

Beksa to jest taka pani,

co się nie uśmiechnie za nic.

Nie ma mowy, nie ma nie.

Beksa ciągle mówi be.

 

Czeka nas dzisiaj trudne zadanie.

Jak wygnać z beksy to jej płakanie?

Jaką tu radę znaleźć dla beksy,

uśmiech tu jest najlepszy.

Bekso, spróbuj, a zobaczysz,

ile uśmiech w życiu znaczy.

 

Tylko ten się czuje źle,

kto bez przerwy mówi be.

Bekso, nie rób takiej miny,

 bo się w końcu obrazimy.

Bekso, tak prosimy cię,

przestań wreszcie mówić be..

Dzieci idą w prawo.

jw.

 

Idą w lewo i się zatrzymują.

Naśladują mycie szyi.

Obie dłonie zwracają do siebie wnętrzem – najpierw bli­sko siebie, później w większej odległości.

Lewa dłoń otwarta, wnętrzem do góry, z prawej dłoni robią dzióbek, uderzają nim w środek lewej dłoni i roz­prostowują palce.

Na słowo – beksa – unoszą gwałtownie obie ręce do góry.

Robią ukłon.

jw.

Kiwają palcem wskazującym.

Unoszą gwałtownie obie ręce do góry, dłonie przykładają do ust i mówią – be

 

Unoszą gwałtownie obie ręce do góry, obracają się w prawo.

Kiwają palcem wskazującym.

 

Unoszą gwałtownie obie ręce do góry, dłonie przykłada­ją do ust i mówią – be.

 

Dzieci trzymają się za dłonie i idą w prawo.

Jw.

 

Idą w lewo i zatrzymują się.

Unoszą gwałtownie obie ręce do góry.

Obie dłonie unoszą do ust. Dzieci od środka rozchodzą się na boki.

 

Trzymając się za ręce, idą do środka kręgu.

Wracają na miejsce.

Unoszą gwałtownie obie ręce do góry.

Podskakują.

Unoszą gwałtownie obie ręce do góry.

Tupią prawą nogą

   

 

  1. Rozśmieszamy płaczącego – wykonywanie rozweselających okularów.

Wydrukowane okulary należy wyciąć( można narysować samemu wg własnego wzoru i pomysłu) Wycięte okulary ozdabiamy, kolorujemy. Doklejamy jakieś śmieszne elementy: krzaczaste brwi, długi nos, zwisające serpentyny.

Dzieci chodzą w okularach po domu, podchodzą do bliskich, robią śmieszne miny – rozśmieszają innych.

  1. Na rozładowanie emocji najlepsze coś dobrego – Ciasteczka

Wspólne pieczenie lekarstwa na smutki, ciasteczek owsianych według dowolnego przepisu. Doskonalenie umiejętności matematycznych w używaniu jednostek wagi i objętości w codziennych sytuacjach.  Można liczyć  ciasteczka, dzielić po równo lub sprawdzać kto ma więcej i o ile.

Przykładowy przepis na ciasteczka owsiane. SKŁADNIKI  NA  16 SZTUK

  • 100 g masła
  • 1 i 1/2 szklanki płatków owsianych górskich
  • 3 łyżki mąki
  • 4 łyżki cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 łyżki ziaren*
  • 2 jajka
  • opcjonalnie 1 łyżeczka miodu

PRZYGOTOWANIE

  • Masło roztopić. Do czystej miski wsypać płatki owsiane, mąkę, cukier, proszek do pieczenia i ziarna.
  • Wlać roztopione masło i wymieszać. Dodać jajka oraz miód jeśli używamy i wymieszać. Jeżeli mamy czas, dobrze jest odstawić masę na ok. 1/2 – 1 godzinę.
  • Piekarnik nagrzać do 180 stopni C. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia. Nabierać łyżkę stołową masy i nakładać na blaszkę formując okręgi i delikatnie je spłaszcząjąc.
  • Piec przez ok. 15 minut na złoty kolor.

 

 

Miłego dnia;-)

Opracowały: P. Nowak, P. Fabiszak, I. Przybył