Grupa: Pszczółki, Kotki, Sówki

Data: 21.05.2020

Temat: Jak radzić sobie z emocjami?

Cele:

– rozumie proste metafory,

– określa, co wywołuje u niego strach,

– wyraża swoje lęki za pomocą formy plastycznej,

– wymienia sposoby radzenia sobie z gniewem,

– klasyfikuje sposoby radzenia sobie z gniewem na dobre i złe,

  1. „Strach ma wielkie oczy” – rozmowa i próba wyjaśnienia, co oznacza to powiedzenie. Można zaproponować dzieciom obejrzenie fragmentu bajki Domisie „Strach ma wielkie oczy”

https://www.youtube.com/watch?v=QAkXFZ6-ciQ

 

  1. Joanna Papuzińska „Czarna jama” – wysłuchajcie wiersza

    następnie spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

    – Co czuł chłopiec i dlaczego?
    – Czego się bał?
    – O co prosił rodziców?
    – Jak się zakończył wiersz?
    – Co się stało?
    – Jaki znalazł sposób na pozbycie się lęku?
    – Co mu pomogło?
    – Dlaczego boimy się ciemności?

  2. „Mój strach” – praca plastyczna. Dzieci rysują węglem na białej kartce lub białą kredą na ciemnej to, czego się boją. Dzieci na znak uporania się z lękiem mogą go zamazać – węgiel lub kreda się rozmyją i strach będzie mniejszy.
  3. Złość – rozmowa na podstawie bajki „Psie opowieści” odcinek – złość

https://vod.tvp.pl/video/psie-opowiesci,odc-5-zlosc,2775596

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Jak poznać, że ktoś jest rozzłoszczony? Jak wtedy wygląda? Co robi? Kiedy czujemy się rozzłoszczeni?

  1. „Dobre i złe” – klasyfikowanie sposobów radzenia sobie ze złością na dobre i złe. Rodzic odczytuje pomysły dzieci i wspólnie ustalają, czy dane rozwiązanie jest pozytywne, czy negatywne (Np. ktoś się z nas śmieje: bijemy go – rozwiązanie negatywne, szczypiemy – negatywne, mówimy mu coś przykrego – negatywne, odchodzimy od niego – pozytywne, odchodzimy i tupiemy w ustronnym miejscu – pozytywne itd.). Rodzic może dołożyć kolejne propozycje.
    Przykładowe propozycje:
    – Mówię brzydkie słowa.
    – Szczypię kogoś.
    – Rzucam zabawkami.
    – Uderzam sam / sama siebie.
    – Czytam na osobności.
    – Układam puzzle.
    – Pcham ścianę.
    – Maluję gniew, gniotę kartkę, rwę i zapominam.
    – Zamykam oczy i licz
    – Tupię jak słoń.
    – Przytulam misia.
    – Rozmawiam z panią nauczycielką.

5 latki:

Praca z KP4.21a – doskonalenie umiejętności dostrzegania pozytywnych i negatywnych sposobów wyrażania uczuć, rozwijanie zdolności grafomotorycznych.

Dla chętnych:

 „Trząść się ze strachu jak galareta” – doświadczenie, próba wyjaśnienia powiedzenia. Dzieci wraz z rodzicem przygotowują galaretki, po ostygnięciu kroją je na mniejsze kawałki. Następnie obserwują, co dzieje się z galaretką, gdy się nią poruszy. Rodzic wyjaśnia, że często strachowi towarzyszy drżenie rąk lub całego ciała (a także napięcie mięśni, uniesienie włosów na głowie i ciele).