Temat: Od owieczki do sweterka

Cele:

  • poznanie znaczenia hodowli owiec
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się
  • kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia faktów
  • doskonalenie sprawności manualnych
  1. Rozwiązanie zagadki słownej: baran.

Podział wyrazu baran na sylaby, określenie pierwszej głoski w wyrazie.

Na polanie trawkę je,
Wybrzydzając bee i bee,
Wełnę ma i duże rogi,
Gdy go spotkasz zejdź mu z drogi.

2. „Wełniany baranek” – słuchanie wiersza J. Gałkowskiego.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Co tu robisz, baranku?
Chłodno dzisiaj od ranka,
chmurki w niebie jak pianka.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
W kołnierzu futra pełnym
ma łepek cały z wełny.
Ślicznie ci jest, baranku,
w tym wełnianym ubranku.

3. Rozmowa na temat treści wiersza.
Kto jest głównym bohaterem wiersza? Jak ubrany był baranek? Jak myślicie czy ubranie baranka jest ciepłe? Jak nazywa się samica barana? Do czego potrzebna jest wełna, którą mamy dzięki owcom?

4. Od owcy do swetra – historyjka obrazkowa.
Opowiedz co się dzieje na każdym obrazku. Powiedz skąd mamy wełnę z której powstają swetry. Jakie jeszcze ubrania mogą być zrobione z wełny

  • Ułóż historyjkę wg kolejności,
  • Podział na sylaby wyrazu owca, wełna,
  • określenie pierwszej głoski w wyrazach owca, wełna,
  • Podziel słowo: owca i wełna na głoski  5-6-latki

Historyjka obrazkowa dla 5 i 6 latków:

56-wełna

Historyjka obrazkowa dla 3 i 4 latków:

3-4-latki-wełna

6-latki karty pracy str 37 (z obu stron)

5. Wesoły baranek – praca plastyczna – dla wszystkich dzieci

Na stolikach przygotowane są kawałki wełny, krepina, wata, kredki, klej. Dzieci używają dowolnego materiału do wyklejenia futra baranka, wybrane elementy
kolorują kredkami. Rysują trawę i słońce.