Grupy: Misie , Biedronki, Słoneczka
Cele główne:
– kształtowanie świadomości funkcjonowania w rodzinie
– nazywanie członków swojej rodziny – imion, nazwisk
– określanie stopnia pokrewieństwa w swojej rodzinie

1.„Rodzina” – rozmowa o rodzinach dzieci. R. prowadzi rozmowę z dzieckiem: Czy umiesz podać nazwy członków każdej z rodzin? Czym różnią się te rodziny? Czym różnią się członkowie rodziny? (płcią, wiekiem, wyglądem itd.) Kim jest dla was mama mamy i mama taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was tata mamy i tata taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was siostra mamy i siostra taty? Kim jest dla was brat mamy i brat taty? Jak spędzacie czas wolny z rodziną? Co najbardziej lubicie robić z rodziną? Jak dzielicie obowiązki w swoich rodzinach? Następnie N. zachęca dzieci do wypowiedzi na temat struktury rodziny. Ile osób ma twoja rodzina? Policz je. Kto to są dziadkowie? Jak mają na imię twoje babcie i twoi dziadkowie? Ile dzieci mają twoi rodzice? Ile masz rodzeństwa, ile sióstr, ilu braci? Jak się nazywają? R. prosi, aby dzieci obejrzały dokładnie zdjęcia rodzin, a następnie odpowiedziały na pytania, używając słów określających członków rodziny (mama, tata, babcia, dziadek , ciocia, wujek, siostra, brat, rodzeństwo)

2. Ja i moja rodzina – gigapaka przedszkolaka. Kto jest kim?   drzewo-genealogiczne drzewo-genealogiczne-2 rodzina-podpisy rodzina-podpisy

drzewo-genealogiczne-2

drzewo-genealogiczne
Wykorzystując drzewa genealogiczne możemy uświadamiać dzieciom, że mama jest również siostrą wujka, babcia mamą mamy, a tata wujkiem ich kuzyna. Warto wspomagać opowiadanie o tym obrazkiem. Można też zachęcić dzieci do umiejscawiania podpisów w odpowiednim miejscu.
– Kto ma ochotę może wykonać własne drzewo genealogiczne

3. Praca z KP4.26a – odszukiwanie osób na fotografii na podstawie przeczytanych zdań oraz tekstu przeczytanego przez R: Ciocia Julki stoi z lewej strony mamy Julki. Siostra Julki jest ubrana na zielono. Babcia Julki stoi z lewej strony cioci.
Praca z KP4.26b – rozpoznawanie emocji, wymyślanie rozwiązań konfliktów pomiędzy rodzeństwem, kontynuowanie rytmów.
Praca z KP4.28a – kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie nazw członków rodziny.

4. „Fotografia rodzeństwa” – zabawa dramowa. Zachęcamy do zabawy zaangażować chętne rodzeństwo i wspólnie odgrywają parach temat zdjęcia, np. gramy w badmintona, jesteśmy nad morzem, na spacerze, w górach, na basenie, oglądamy książki, bawimy się, kłócimy się. Na sygnał: stop! ustawiają się tak, by pokazać wybraną sytuację – powstaje nieruchoma fotografia. Rodzice odgadują temat.

Dla chętnych:
„Maskotki” – praca plastyczna, wykonywanie maskotki dla brata, siostry lub rodziców.
Potrzebne będą skarpetki, włóczki, kolorowe guziki, kolorowy papier lub materiał, klej, wstążeczki, wata do wypełnienia skarpetki. Dzieci wypełniają skarpetkę watą. Z włóczki o dowolnym kolorze dzieci robią czuprynkę stworka i przyklejają ją do skarpety. Mogą związać włoski wstążką. Przyklejają oczy z guzików. Z kolorowego materiału (papieru) wycinają buźkę. Ozdabiają maskotkę według własnego pomysłu. Tak przygotowane maskotki można wykorzystać jako pacynki w teatrzyku.

Bajka o Jasiu i Małgosi
https://www.youtube.com/watch?v=PUr-oIm3P-o

Przygotowały:
K. Busz, A. Matczyńska, M. Chosińska