Temat dnia: Polska

Cel :

-poznanie nazwy własnego kraju- Polska

-poznanie wyglądu godła Polski

-kształtowanie tożsamości narodowej

-budzenie przywiązania do swojego kraju,

-rozwijanie pamięci

 

Przebieg zajęć:

  1. Odsłuchanie opowiadania „Biało-czerwoni” A. Galicy.   

 

W sobotę ani mama, ani tata nie musieli iść do pracy i Leoś bardzo chciał pójść z nimi
na plac zabaw.
– Kiedy idziemy? – dopytywał się.
– Jestem zajęty, nie teraz – powiedział tata i zanurkował w szafie.
Wyciągnął z niej długi czerwony szalik z białymi literkami.
– Co tam jest napisane? – spytał Leoś.
– Polska, oczywiście – odparł tata i pobiegł otworzyć drzwi.
Do mieszkania wkroczył wujek Adam, w podobnym biało-czerwonym szaliku, i zaczął
o czymś rozmawiać z tatą.
Leoś poszedł więc do mamy.
– Dlaczego oni chodzą w szalikach? Czy dzisiaj jest zimno? – dopytywał się. – I dlaczego
tam jest Polska?
– Tata z wujkiem będą oglądali mecz – tłumaczyła mama. – A to są szaliki kibiców z napisem
„Polska”, bo grają dziś polscy zawodnicy.
– Ja też chcę oglądać mecz – postanowił Leoś. – I chcę mieć taki polski szalik.
– Niestety, nie mam takiego – zmartwiła się mama. – Ale mam pomysł! Kupiłam kiedyś dla
ciebie śliczną koszulkę, w sam raz na mecz. Popatrz, cała czerwona, a z przodu biały orzeł.
– Dlaczego orzeł? – zapytał Leoś.
– Bo orzeł jest godłem Polski – odpowiedziała mama.
– Co to jest godło?
– Godło to inaczej herb – odparła mama.
– A co to jest herb? – nie odpuszczał Leon. – I dlaczego wszystko jest tylko białe i czerwone?
– Chyba muszę ci to wszystko wytłumaczyć – powiedziała mama i wzięła Leosia na kolana.
– Tutaj, gdzie mieszkamy, i tam, gdzie mieszka na wsi ciocia Tereska, i nad morzem, gdzie
byliśmy na wakacjach, wszędzie jest Polska.
– Okropnie duża ta Polska – mruknął Leoś.
– Polskie kolory to czerwony i biały – ciągnęła dalej mama. – Pewnie widziałeś kiedyś biało-
-czerwone flagi na domach. Znakiem Polski, czyli godłem, jest biały orzeł, taki jak na twojej
koszulce.
– A ci panowie, co biegają z piłką – wtrącił Leoś – też mają czerwone spodenki i białe koszulki.

I właśnie dlatego… – zaczęła dalej opowiadać mama, ale nie dokończyła.
Tata z wujkiem nagle zaczęli wznosić jakieś wesołe okrzyki i tańczyć przed telewizorem,
machając szalikami.
Leoś dołączył do nich w swojej koszulce z orłem i razem śpiewali na cały głos: Polskaaaa,
biało-czerwoni, Polskaaaa, biało-czerwoni!
– Wygraliśmy! – zawołała mama.
– Ale co wygraliście? – dopytywał Leoś. – Kto wygrał? Wujek czy tata?
– Polacy wygrali, głuptasku – śmiała się mama.
Leon więc jeszcze raz zaśpiewał: Polskaaaa, biało-czerwoni!, i przypomniał tacie, że już pora
iść na plac zabaw.

2.Rozmowa kierowana pytaniami:
– Dlaczego tata i wujek Leosia założyli biało-czerwone szaliki?
– Jaki napis był na szalikach?
– Co było na koszulce, którą mama dała chłopcu?
– Czego znakiem jest orzeł?
– Jakie są polskie kolory?

  1. Odsłuchanie Legendy o Lechu , Czechu i Rusie.

4.Oglądanie godła Polski(poproszę rodziców o pokazanie godła) i rozmowa na temat jego wyglądu:
– Jaki ptak jest na nim przedstawiony?
– Jakiego koloru jest orzeł?
– Co ma na głowie?
– Jaki kolor ma tło, na którym jest orzeł

5.„Orły” – zabawa ruchowa.
Rodzic rozkłada obręcz dla dziecka. Dziecko-orzeł porusza się po pokoju w różnych kierunkach,
unosząc i opuszczając wyprostowane ręce – machając skrzydłami. Na hasło rodzica: Orzeł do gniazda! –wchodzi do obręczy i przykuca.

  1. Praca plastyczna – Godło Polski.

Poniżej przesyłamy link z propozycją wykonania.

Zachęcamy do nadesłania zdjęć z dziećmi i wykonaną pracą.

Przypominam o przesyłaniu zdjęć dzieci w ubraniach biało-czerwonych ( do wychowawców)

 

Powodzenia;-)))

Opracowała: Ż. Bąkowska, A. Kokowska, R. Mróz