Grupy: Misie , Biedronki, Słoneczka
Data: 30.04.2020
Temat: Szlakiem Wisły

Cele główne:
– doskonalenie słuchu fonemowego i fonetycznego, utrwalenie umiejętności analizy głoskowej, przeliczania głosek w słowach, doskonalenie percepcji wzrokowej,
– rozwijanie zainteresowania Polską

 

1. Zagadki znad Wisły – Dzieci otwierają KZ na str. 68-69. Odszukują mapę Polski, wodzą palcem po Wiśle zaznaczonej na ilustracji. Odszukują miejsce, skąd wypływa Wisła, odczytują nazwy miast, przez które przepływa w drodze do morza.
R mówi – przeczytam za chwilę zagadki dotyczące miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza, spróbujcie je odgadnąć. Każda odpowiedź rymuje się z treścią wiersza. Spróbujemy razem odszukać i wskazać te miasta na mapie.
Na koniec dzieci próbują odczytać tekst • KZ str 68

ZAGADKI, WZÓR KOTYLIONU oraz MAPA( kontur) POLSKI w PDF-      KP 30.04      – 

2. Praca z KP4.13a – wycinanie i naklejanie fragmentów mapy Polski, pisanie zdania po śladzie.
Praca z KP4.13b – umieszczanie nalepek, czytanie zdań, pisanie po śladzie wyrazów z poznanych liter, rozwiązywanie rebusu

3. „Zrób to, co ja” – zabawa słuchowo-ruchowa.
R. mówi- dzisiaj zagramy na instrumentach, które zawsze nosimy ze sobą. Będziemy wydobywać dźwięki z naszych dłoni, stóp, kolan, łokci i innych części ciała. Ja zagram kilka dźwięków w taki sposób. Patrzcie i słuchajcie uważnie, bo powtórzycie ten rytm.
R. prezentuje rytm: klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie – dzieci powtarzają.
Przykłady kolejnych rytmów:
• tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;
• uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;
• tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie.
Można wymyślić własne rytmy- dzieci naśladują. Chętne dzieci mogą proponować własny wymyślony rytm- powtarza R.

Zbliża się Święto 3 Maja, zatem zachęcamy do wywieszenia flagi oraz wykonania kotylionu
kotylion z serduszek https://www.youtube.com/watch?v=sMSephIxvp0

Dla chętnych:
„Dziwne wyrazy” – dzieci wybierają z zestawu Alfabet 10 liter, które już rozpoznają. Następnie, niezależnie od rodzaju wybranych liter, każde dziecko wyjmuje z zestawu samogłoski: o, a, i, e, u. Wyjaśnienie sposobu zabawy: za chwilę każdy z was przykryje swój zestaw liter chustką tak, by go nie było widać. Pięć samogłosek połóżcie oddzielnie. Waszym zadaniem jest wylosować spod chustki trzy litery i dobrać do nich jedną lub dwie samogłoski. Następnie ułóżcie z tych liter wyraz i spróbujcie go przeczytać. Wyraz nie musi oznaczać konkretnej rzeczy, nie musi też naprawdę występować w języku polskim.

 

Pamiętajmy, że Polska to nie tyko barwy narodowe, symbole, mapa, ale także to co dzieci bardzo lubią, czyli bajki, baśnie, legendy. Zachęcamy do posłuchania, poczytania bajek a także pokazania dzieciom ( a rodzicom przypomnienia sobie) polskich bajek.

Legendy i baśnie polskie do obejrzenia
– Bursztynowa korona – baśń polska
https://www.youtube.com/watch?v=IxBfDjO3KI4
– Przerwany hejnał- baśń polska
https://www.youtube.com/watch?v=gq8HijEzB8A

Zachęcamy również do czytania dzieciom polskich legend , link do strony z tekstami baśni i legend
https://www.bajkowyzakatek.eu/p/spis-tresci.html

Kultowe polskie dobranocki- jeśli ktoś ma ochotę poznać polskie bajki, które dzieci oglądały to zachęcam do poszukania w internecie tych bajek:
„Reksio”
„Bolek i Lolek”  
„Zaczarowany ołówek”
„Dziwne Przygody Koziołka Matołka”
„Pomysłowy Dobromir”
„Miś Uszatek”
„Porwanie Baltazara Gąbki”
„Przygody Misia Colargola”
„Przygód kilka wróbla Ćwirka”
„Wędrówki Pyzy”
„Opowiadania Muminków”
„Przygody kota Filemona” oraz „Dziwny świat kota Filemona”
„Mały Pingwin Pik-Pok”
„Plastusiowy pamiętnik”
„Maurycy i Hawranek”
„Przygody gąski Balbinki”
„Jacek i Agatka”
„Miś z okienka”

na tej stronie można obejrzeć niektóre z nich: https://culture.pl/pl/artykul/kultowe-polskie-dobranocki

Przygotowały:
K. Busz, A. Matczyńska, M. Chosińska