Grupy: Kotki, Sówki, Pszczółki

Temat: Co ja mogę zrobić dla Ziemi?

Data: 24.04.2020

Cele:

– wysłuchuje wiersza i odpowiada na pytania,

– wykonuje doświadczenie wg instrukcji N.,

– próbuje przewidzieć wynik doświadczenia,

– wymienia, do czego potrzebna jest woda,

– rozumie problemy ekologiczne związane z brakiem i zanieczyszczeniem wody,

1. „Kto i co może chorować?” – burza mózgów, wysłuchanie wiersza Joanny Papuzińskiej Chora rzeka

Śniła się kotkowi rzeka,

Wielka rzeka, pełna mleka…….

Tutaj płynie biała rzeka.

Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!?

Drzewo uschło…..

Cicho tak –

ani ptak,

ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka

nie rzeka

tylko czeka, czeka, czeka …..

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania: Co się śniło kotkowi? Jak wyglądał świat w wierszu? Dlaczego tak było? Dlaczego rzeka była „chora”? Jak myślicie, co spowodowało, że rzeka „zachorowała”? Czy wodę można uzdrowić?

„Oczyszczalnia ścieków” – doświadczenie. Zanieczyszczanie, a następnie oczyszczanie wody w naturalny sposób. Obejrzyjcie filmik:

  • https://vimeo.com/224050213Chętni mogą spróbować wykonać doświadczenie w domu. Potrzebne będą:
  • lejek lub ucięta plastikowa butelka
  • gaza lub ścierezcka,
  • gumka recepturka,
  • piasek, drobne kamyki, żwir,sól, brokat, trawa, liście
  • słoik/ kubek

Tłumaczymy, że kamienie zatrzymały duże śmieci, takie jak kamyczki, papierki po cukierkach, liście, żwir – nieco większe, jak trawa, fusy, okruszki, a piasek te najmniejsze – brokat i sól.

Choć woda stała się czystsza, nie jest taka jak na samym początku i nie wolno jej pić.

  1. „Do czego potrzebna jest woda?”– mapa myśli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– „Jak przedszkolaki mogą ograniczyć użycie wody?” – giełda pomysłów.

Utrwalenie materiału:

– „Kosze”– utrwalenie wiadomości na temat segregowania śmieci z wykorzystaniem KP4.4a, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, ćwiczenie logicznego myślenia, klasyfikowanie.
– „Czy dobrze?” – praca z
KP4.4b, ćw. 1, zabawa dydaktyczna utrwalająca zasady segregacji śmieci
– „Jak długo?”-  zwrócenie uwagi na problem długiego czasu rozkładania się niektórych śmieci.

–  „Co dłużej?” –  praca z KP4.4b, ćw. 2 – określanie, które odpady rozkładają się dłużej.

Pokoloruj obrazek, krople wody możecie wykleić plasteliną albo pomalować farbami 🙂

 

Powodzenia !

Przygotowały:

I. Przybył, P. Fabiszak, P. Nowak