Grupy: Pszczółki, Kotki, Sówki

Temat: Księgarnia

Data: 06.05.2020

Cele:
– odpowiada na pytania,
– opisuje przebieg procesu sprzedaży książek,
– przyjmuje role w zabawie,
przelicza i dodaje w zakresie 10,

 

  1. Księgarnia – słuchanie wiersza Bożeny Formy.

Stanęłam z mamą przed dużą wystawą.
Spojrzałam na książkę z okładką ciekawą.
Na niej królewna i zła czarownica.
– Jakie piękne książki! – mama się zachwyca.
Po chwili w księgarni stanęłyśmy obie,
pełno książek na półkach. Którą wybrać sobie?
Wszystkie w kolorowe okładki ubrane,
a tytuły na nich pięknie malowane.
Pan sprzedawca chętnie swych rad nam udziela,
ta może dla brata, ta dla przyjaciela.
W każdej wiedza ukryta: zwierzęta, rośliny,
planety, oceany, piłkarskie drużyny.
O Śpiącej Królewnie baśń wybrałam sobie,
mama o podróżach – i szczęśliwe obie!
Szybko do domu razem biegniemy,
nowe książki przeczytać jak najszybciej chcemy.

 

Rozmowa kierowana pytaniami:
− Gdzie dziewczynka z mamą robiły zakupy?
− Czego w księgarni było dużo na półkach?
− Co było wydrukowane na okładkach książek?
− Jakich rad udzielał w księgarni sprzedawca?
− Jaką książkę dziewczynka kupiła w księgarni?

Dzieci oglądają różnego rodzaju książki. Pokazujemy książkę, a dzieci określają, jakie treści są w niej zawarte, np. książka z bajkami, wierszami, album o zwierzętach, roślinach, kosmosie, samolotach, książka kucharska. Następnie dzieci wskazują książkę, która najbardziej im się podoba, i uzasadniają swój wybór.

 

  1. „W księgarni” – praca z obrazkiem.

 

 

 

 

 

 

Dzieci opowiadają, co dzieje się na obrazku. Następnie udzielają odpowiedzi na pytania:
− Jak nazywa się miejsce przedstawione na obrazku?
− Po czym poznaliście, że to jest księgarnia?
− Co kupujemy w księgarni?
− Kto z was był w księgarni?

Swobodne wypowiedzi dzieci – dzielenie się wrażeniami i doświadczeniami na temat swoich zakupów w księgarni.

3. „Księgarnia czy biblioteka?” – wskazywanie różnic pomiędzy księgarnią a biblioteką. Wklejenie odpowiedniego podpisu pod obrazkiem.

4. „Kupujemy książki” – zabawa matematyczna. Rodzic organizuje z dziećmi sklep, w którym są 2 lub 3 stoiska z książkami. Wyznacza sprzedawców do każdego stoiska. Każde dziecko-klient dostaje papierowe monety i banknoty i udaje się na zakupy: wybiera stoisko, prosi o książkę dla siebie lub na prezent, płaci za każdą książkę.

Zanim zaczniemy wspólną zabawę ustalamy z dzieckiem i oznaczamy ceny książek (najlepiej od 1 zł do 10 zł, ale jeśli dziecko nie ma problemu z większymi liczbami, ceny mogą być

bardziej realne).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Pokolorujcie rysunek.

 

 

Opracowały:

I. Przybył, P. Nowak, P. Fabiszak