TEMAT: Na świątecznym stole

Data: 2.04.2020

Cele ogólne:

– rozwijanie ogólnej sprawności dzieci

– utrwalenie informacji dotyczących tradycyjnych potraw wielkanocnych,

– rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie: liczenia, dodawania, odejmowania, rozwiązywania zadań z treścią

 

1.Ćwiczenia gimnastyczne- do wyboru:

  • „Witamy się” – powitanie w parach, każde dziecko z każdym: dłońmi, ramionami, stopami, kolanami, pośladkami itp.
  • „Skaczące żabki”. Dzieci stają na wyznaczonej linii i na sygnał skaczą do końca pomieszczenia naśladując żabki. Po drodze wykonują obrót, przechodzą przez szarfę i witają się ze swoimi przyjaciółmi noskami( mogą to być pluszaki)
  • „Zające na łące”. Dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające do wyznaczonego miejsca. Po drodze wykonują obrót, przechodzą przez szarfę i witają się ze swoimi przyjaciółmi ogonkami.
  • „Jajko na łyżce”-  dostaje łyżkę i piłeczkę z gąbki ( styropianu, plastikową lub dużą nakrętkę) symbolizującą jajko. Dziecko ma za zadanie dobiec do wyznaczonego miejsca i wrócić, trzymając w ręku łyżkę, a na niej piłeczkę. Jeśli piłeczka upadnie, należy po nią wrócić.
  • „Ćwicz, jak mówię”. Rodzic- dziecko ustawiają się naprzeciwko siebie. Rodzic rzuca piłkę do dziecka i mówi, np.: Rzuć, kucając. Dziecko wykonuje polecenie i mówi, w jaki sposób ma rzucić piłkę rodzic. Rodzic pomaga dziecku formułować polecenia zawierające dwie czynności.
  • Można włączyć nagranie piosenki Kaczuchy, dzieci tańczą naśladując kaczuszki.
  • „Poranek na wsi” – leżenie na brzuchu z rękami pod głową, na klaśnięcie rozprostowanie rąk i uniesienie ich wraz z nogami nad podłogę.
  • „Koty się budzą” – klęk podparty, dolny odcinek kręgosłupa „wpychamy” mocno w podłogę, aby stał się w tym miejscu wklęsły. Głowę podnosimy. Na hasło „koci grzbiet” górny odcinek kręgosłupy „wypychamy” w górę tak, aby powstał swego rodzaju garb, głowę chowamy między ramionami.
  • „Koniki” – bieg w miejscu (uderzanie piętami o pośladki).
  • „Sadzimy w polu” – pozycja stojąca w rozkroku, skłon do prawej nogi, wyprost, skłon do lewej nogi, wyprost. Powtórzenie 4 razy.
  • „Króliki skaczą” – przeskakiwanie nad przeszkodą (np. małym pluszakiem) z prawej strony na lewą i z powrotem.
  • „Idą kaczki” – marsz na ugiętych nogach.
  • „Idą krowy” – marsz na czworaka.
  • „Zwierzęta piją wodę” – skłony do przodu z pozycji siadu skrzyżnego w kierunku rozłożonego na podłodze pluszaka tak, aby dotknąć czołem podłogi.
  • „Zwierzęta do stodoły” – zabawa ruchowa, orientacyjno- porządkowa. Dzieci naśladują chód wybranych przez siebie zwierząt z wiejskiego podwórka. Na klaśnięcie siadają w siadzie skrzyżnym w wyznaczonym miejscu. Na tupnięcie spacerują dalej. Powtórzenie 4 razy.

 

  1. Dzieci słuchają wiersz czytanego przez Rodzica i starają się zapamiętać jak najwięcej elementów:

 

Wielkanocny stół Ewa Skarżyńska

 

Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych

lukrowana baba rozpycha się na nim,

 a przy babie – mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka w samym środku lata.

Siada mama przy stole, a przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas zza firanek zerka,

 a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.

Wpuścimy wiosnę.

Niech słońcem zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe

 

Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:

Jakie elementy dekoracyjne znajdują się na stole? Kto usiądzie przy stole? Czego brakuje na stole,  a powinno się znaleźć zgodnie z tradycją wielkanocną?

 Przedstawienie dzieciom symboliki niektórych produktów znajdujących się na stole.                      Pisanka – symbol życia.                                                                                                                        Baranek – symbol zmartwychwstania Chrystusa.                                                                           Chorągiewka – znak zwycięstwa.                                                                                                                Palmy – nawiązują do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania go przez mieszkańców miasta. Świąteczne palmy miały zapewnić dobre plony, chronić przed pożarami i chorobami.                                                    Bazie – spożywano, gdyż wierzono, że chroni to przed bólem i dodaje sił. Są symbolem budzącej się wiosny.

 

  1. Karty Pracy 42 a i b

 

  1. „Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna.

Dzieci siadają przy stolikach ( na dywanie), na przed dziećmi leżą liczmany, np. nakrętki po napojach, guziki itp.

Rodzic podaje treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów:

Przykłady:

  • W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świątecznego śniadania?
  • Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka?
  • Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?
  • Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?

 

 

DODATKOWO:
 W miesiącu kwietniu ćwiczymy z dziećmi takie zagadnienia matematyczne ( przez cały miesiąc):

  • pojęcia określające czas-nazwa obecnego miesiąca, zegar- pełne godziny
  • porządkowanie zbiorów w zakresie 9- wzrastająca i malejąca liczebność
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 9
  • porównywanie zbiorów- gdzie jest więcej a gdzie mniej

 

Karty pracy dla chętnych- więcej na stronie Eduzabawy na Facebooku

Zaczynamy od czerwonej kropki, czytamy strzałki od lewej do prawej

 

Skip to content