Temat: Pisanki, kraszanki

 

Cele zajęć:

  • rozumienie określeń: pisanki, kraszanki
  • rozwijanie percepcji wzrokowej
  • uważne słuchanie utworu
  • doskonalenie liczenia, porównywanie liczebności: mniej, więcej, o ile więcej, o ile mniej
  • wyznaczanie wyniku dodawania (4 latki)
  • rozwijanie sprawności manualnych

 

Przebieg dnia:

  1. Pokazujemy dziecku pisankę i kraszankę (obrazek nr 1 i nr 2) a dziecko określa czym się różnią. Wyjaśniamy, że jajko ozdobione wzorkami z wykorzystaniem różnych technik to pisanka, natomiast kraszanka to gotowane jajko w wywarze barwnym (np. ugotowane w łupinie cebuli, soku z buraka, płatkach kwiatu bławatka, itp).

 

                                                    

1)pisanki                                                                2) kraszanki

 

  1. Słuchanie wiersza E. M. Minczakiewicz pt. „Malowanie jajek”.

„Maluj jajka,

Maluj farbą,

Te na żółto,

Te czerwono,

Te we wzorek,

Te w krateczkę.

Maluj każdą pisaneczkę.

Maluj kropki,

Maluj kreski,

Lila, złote i niebieskie.

Maluj listki i słoneczka,

Gwiazdki, grzybki i kółeczka,

Maluj piękne, kolorowe,

Barwne wzorki pisankowe.”

 

Rozmowa do wiersza kierowana pytaniami:

  • Czym można pomalować jajka?
  • Jakimi kolorami dzieci malowały jajka?
  • Jakie wzorki malowały na jajkach?
  • Jak nazywają się jajka ozdobione wzorkami?

 

  1. Teraz zapraszam do zabaw matematycznych pt. „Kolorowe jajka”. Do zajęć należy wcześniej przygotować, wyciąć (dzieci z pomocą osoby dorosłej) z kolorowego papieru zestaw jajek – (zestaw zawiera 25 jajek – po 5 z każdego dowolnego koloru).

Zaczynamy zabawę matematyczną. Dzieci układają jajka zgodnie z instrukcją:

  • Mamy np. żółte jajka (dziecko układa 2 żółte jajka).
  • Ile jest żółtych jajek? – dziecko przelicza i odpowiada.
  • Pokaż tyle palców, ile jest żółtych jajek.- dziecko pokazuje palce i przelicza.

Pod żółtymi jajkami osoba dorosła układa jajka różowe tak, by pod jednym żółtym było jedno różowe, tworząc pary. Dokłada trzecie jajko żeby było nie do pary (różowych jajek jest razem 3 sztuki).

  • Ile jest różowych jajek?
  • Pokaż tyle palców, ile jest różowych jajek.
  • Czy żółtych jajek jest tyle samo co różowych?
  • O ile mniej jest żółtych od różowych?
  • Ile jest razem żółtych i różowych jajek?
  • Pokaż na palcach ile jest razem jajek żółtych i różowych.

Podobne, analogiczne pytania zadajemy do innych kolorów wyciętych jajek. Tak można bawić się z wszystkimi wyciętymi jajkami.

  1. Karta pracy – ozdabiamy jajko. Wykonanie ćwiczenia w karcie pracy ,31. Zadanie polega na dokończeniu rysowania wzorów na jajku. Należy pokolorować pisankę (4 latki).

Dzieci (3latki) kolorują dowolnie poniższą pisankę (do wydruku).

  1. Na zakończenie zajęć rodzice mogą (zachowując zasady bezpieczeństwa) ugotować jajka w łupinach cebuli. Takie ugotowane jajko ma jeden kolor

 (jaki ? – dzieci odpowiadają). Jest to właśnie kraszanka.

 

Powodzenia,

Ż. Bąkowska, A.Kokowska, R.Mróz