TEMAT: Pisanki,kraszanki, malowane jaja

Data: 3.04.2020r.

 

Cele ogólne:

– kształtowanie zainteresowania kulturą polską,

– odkrywanie różnic między zwyczajami regionalnymi,

– doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wybranego kryterium, liczenia przedmiotów

– doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, rozwijanie umiejętności odczytywania prostych wyrazów, ćwiczenie słychu fonematycznego

 

1.Bajka o pisankach Agnieszka Galica 

 

Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku.

Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.

− Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!

− Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni.

− Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.

− Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć!

 A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.

− Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.

− Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.

− Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.

I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko, turlając się wesoło.

− Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Jako? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!

− Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.

− Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.

− Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.

 Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.

− Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę. − Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i… wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek.

Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka, popiskując cichutko:

Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka.

Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana.

 A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.

 

Rozmowa na temat opowiadania: Ile jajek zniosła kura? Dlaczego jajka uciekły? Co się przydarzyło każdemu jajku?

2.Zabawa plastyczna– wyciąć z papieru tyle jajek ile było w opowiadaniu i ozdobić je wg opowiadania ( można wyciąć więcej i ozdobić wg własnych pomysłów)

 

3.„Nie tylko pisanki” – praca z KZ s. 61.

Rozmowa: W jaki sposób wykonujemy ozdoby na wielkanocnych jajkach? Z jakich materiałów? Z czym dzieci kojarzą sobie pojęcia: drapanka, kraszanka, pisanka, oklejanka, nalepianka.  Dzieci powtarzają nazwy, dzieląc je na sylaby- ile sylab jest w każdej nazwie.

Wyjaśnienie:

 drapanki powstają poprzez skrobanie wzoru szpilką na barwionym jajku,

kraszanki – są barwione na czerwono,

pisanki – tworzymy poprzez malowanie woskiem i farbowanie jaj,

oklejanki – przyklejamy sitowie, płatki kwiatów,

 nalepianki – oklejane papierem.

 

  1. Praca z KP3.43a rozwiązywanie sudoku obrazkowego,

 KP3.43b – wykreślanie niepasujących napisów lub obrazków, czytanie wyrazów

 

DODATKOWO- dla chętnych

„Nasze pisanki” – zabawa plastyczna na weekend – proszę wykonać pisanki wg własnych pomysłów. Można wykorzystać: kolorowe mazaki,farby, włóczkę,  kolorową bibułę,  plastelinę, lakiery do paznokci, brokat, naklejki itd.

 

Doskonalimy śpiewanie piosenki- Święta wielkanocne

 

Eksperymenty z jajkami- link do strony

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

 

 

Doczep ogonek zajączkowi- zabawa dla całej Rodziny
Na arkuszu brystolu rysujemy sylwetę zajączka. Miejsce na ogonek można wykleić taśmą dwustronną i np. rozdawać dzieciom małe kuleczki waty, żeby wspólnie wypełniły ogonek lub przygotować jeden duży z pinezką. Oczywiście podczas przypinania ogonka zadbajmy o to, żeby dzieci miały zawiązaną chustę na oczach.