Temat: PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT
Data: 30.03.2020
Grupa: 6-latki
CELE OGÓLNE:
– usprawnianie umiejętności słuchania i wypowiadania się na pytania dotyczące treści opowiadania
– utrwalanie umiejętności rozpoznawania głosek na początku wyrazu
– kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym- cyfrą
1.Bajeczka wielkanocna
Proszę przeczytać dzieciom bajkę. W czasie czytania dzieci mają za zadanie zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedzi dzieci mogą narysować, zapisać w dowolny sposób.
Bajeczka wielkanocna Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
− Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. − Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
Co to? Co to? – pytał Zajączek.
− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
Rozmowa nt. opowiadania, dzieci mogą korzystać ze swoich notatek: Kogo najpierw obudziło słońce? Kto był drugi? Kto – trzeci? Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy się
do świąt Wielkanocnych? Jakie znacie tradycje świąt Wielkanocnych?
2.„Symbole Wielkiej Nocy” – zabawa językowa. Rodzic podaje dzieciom wyrazy, zadaniem dzieci jest zapisanie liter odpowiadających pierwszym głoskom podanych słów, następnie wspólne odczytanie hasło. Przykładowe wyrazy: piłka, igła, stół, aparat, noga, koło, ananas (hasło: pisanka). Propozycje innych haseł: baranek, palma
- Praca z KP3.40a i b
- Przypominamy i zachęcamy Rodziców do założenia wraz z dziećmi wiosennego kącika.
Proponujemy zasadzić cebulę, szczypiorek ale też cebulki kwiatów lub posiać rzeżuchę. Pamiętajcie o kolejnych czynnościach- umieszczeniu nasion/cebulek w ziemi (lub na wacie- rzeżucha), podlaniu i postawieniu w kąciku przyrodniczym tak, aby miały dostęp do promieni słonecznych.
- Przedszkolaku zrób teraz kilka ćwiczeń .
Polecam :
– 5 podskoków obunóż,
– 5 przysiadów,
– 3 skłony,
– 10 pajacyków.
- Przypomnijcie i zaśpiewajcie wraz z Rodzicami Waszą grupową piosenkę
Misie – Pluszowy miś…
Biedronki
Słoneczka – Słoneczko późno dzisiaj wstało…
ZABAWY MATEMATYCZNE NA DYWANIE- podczas zabawy można wykorzystać klocki, słomki, sztućce, kubki. Przyda się każda rzecz. Z klocków i kubków zbudujcie wspólnie wieżę. Policzcie z ilu elementów składa się budowla. Zburzcie wieżę i sprawdźcie czy elementów jest tyle samo co wcześniej. Posegregujcie łyżki, widelce, łyżeczki w szufladzie ( jak znalazł na porządki świąteczne).
Zachęcam także do zaglądania do zakładki na stronie internetowej przedszkola: ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE oraz ZAJĘCIA KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNE Dodatkowe karty pracy do ćwiczeń grafomotorycznych
Powodzenia!
A. Matczyńska, M. Chosińska, K. Busz