Temat: PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT

 

Data: 30.03.2020

Grupa: 6-latki

 

CELE OGÓLNE:

– usprawnianie umiejętności słuchania i wypowiadania się na pytania dotyczące treści opowiadania

– utrwalanie umiejętności rozpoznawania głosek na początku wyrazu

– kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym- cyfrą

 

 

 1.Bajeczka wielkanocna

Proszę przeczytać dzieciom bajkę. W czasie czytania dzieci mają za zadanie zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedzi dzieci mogą narysować,  zapisać w dowolny sposób.

 

Bajeczka wielkanocna Agnieszka Galica

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

− Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

 Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.    − Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

 A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

Co to? Co to? – pytał Zajączek.

− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

 Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.

 

Rozmowa nt. opowiadania, dzieci mogą korzystać ze swoich notatek: Kogo najpierw obudziło słońce? Kto był drugi? Kto – trzeci? Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy się

 do świąt Wielkanocnych? Jakie znacie tradycje świąt Wielkanocnych?

 

2.„Symbole Wielkiej Nocy” – zabawa językowa. Rodzic podaje dzieciom wyrazy, zadaniem dzieci jest zapisanie liter odpowiadających pierwszym głoskom podanych słów, następnie wspólne odczytanie hasło. Przykładowe wyrazy: piłka, igła, stół, aparat, noga, koło, ananas (hasło: pisanka). Propozycje innych haseł: baranek, palma

 

  1. Praca z KP3.40a i b

 

  1. Przypominamy i zachęcamy Rodziców do założenia wraz z dziećmi wiosennego kącika.

Proponujemy zasadzić cebulę, szczypiorek ale też cebulki kwiatów lub posiać rzeżuchę. Pamiętajcie o kolejnych czynnościach- umieszczeniu nasion/cebulek w ziemi (lub na wacie- rzeżucha), podlaniu i postawieniu w kąciku przyrodniczym tak, aby miały dostęp do promieni słonecznych.

 

  1. Przedszkolaku zrób teraz kilka ćwiczeń .

Polecam :

– 5 podskoków obunóż,

– 5 przysiadów,

– 3 skłony,

– 10 pajacyków.

 

  1. Przypomnijcie i zaśpiewajcie wraz z Rodzicami Waszą grupową piosenkę

Misie – Pluszowy miś…

Biedronki

Słoneczka – Słoneczko późno dzisiaj wstało…

 

ZABAWY MATEMATYCZNE NA DYWANIE- podczas zabawy można wykorzystać klocki, słomki, sztućce, kubki. Przyda się każda rzecz. Z klocków i kubków zbudujcie wspólnie wieżę. Policzcie z ilu elementów składa się budowla. Zburzcie wieżę i sprawdźcie czy elementów jest tyle samo co wcześniej. Posegregujcie łyżki, widelce, łyżeczki w szufladzie ( jak znalazł na porządki świąteczne).

Zachęcam także do zaglądania do zakładki na stronie internetowej przedszkola: ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE oraz ZAJĘCIA KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNE                                                                                                                                                                        Dodatkowe karty pracy do ćwiczeń grafomotorycznych

 

 

Powodzenia!

A. Matczyńska, M. Chosińska, K. Busz