30.03.2020

Temat: Wielkanoc za pasem.

 

Cele :

-dziecko potrafi opowiedzieć o sposobach spędzania Świąt Wielkanocnych w swojej rodzinie,

-potrafi opisać wygląd palm wielkanocnych, wskazać różnice i podobieństwa pomiędzy palmami wielkanocnymi, opowiadać ciekawostki na temat palmy wielkanocnej,

-próbuje stworzy własną palmę,

 

1.Opowieść ruchowa- z wykorzystaniem piórka ((Jolanta Siuda –Lendzion)

Przygotujcie kolorowe piórko (jeśli nie macie, może to być kolorowy kawałek papieru, bibuły). Dziecko staje i słucha opowiadania, które czyta rodzic, dziecko ruchem pokazuje jego przebieg.

„Ko,ko, ko-gdacze mama kura-już czas, by zostać mamą , już jest wiosna. Tak, tak, czas zostać mamą.” Kwoka weszła na grzędę i umościła się (dzieci, obracając się powoli wokół własnej osi , depczą mocno, jak gdyby chciały wgnieść coś w podłogę). Legowisko już gotowe, tylko jajek jeszcze brak. Kwoka toczy jajka na grzędę (turlają się po podłodze jak jajeczka). Wszystko już gotowe, pora usiąść na jajkach (siadają w siadzie skrzyżnym). Kurce już się nudzi, ale wstać jeszcze nie może, rozgląda się dookoła (przykładają do czoła dłoń i wciąż siedząc , wykonują skręt głową w prawo , potem w lewo). Nagle widzi nad sobą wirujące piórko, próbuje je dosięgnąć, raz wyciąga jedno skrzydło, a raz drugie (rodzic upuszcza piórko nad głową dziecka, a one siedząc w siadzie skrzyżnym, wyciągają raz jedną, raz drugą rękę, by dosięgnąć piórka).  Niestety piórko spadło za kurkę (dziecko kładzie piórko za plecami). Kwoka próbuje dosięgnąć go raz z lewej strony , raz z prawej (siedząc w siadzie skrzyżnym, wykonują skręty tułowia w każdą stronę). Udało się! Teraz kurka ma piórko przed sobą i dmucha na nie delikatnie, by nie odleciało za daleko, a tylko przeskoczyło z jednego skrzydła na drugie (dmuchając na piórka, przesuwają je z jednej dłoni na drugą). Nagle , co to? Kurka czuje, jak jako podskakuje (wstają i podskakują obunóż). Z jajka wystają tylko nóżki, śmieszne te jajeczka wyglądają…(chodzą wyprostowane, z rękami ułożonymi wzdłuż tułowia). Teraz kurczęta już całe się wylęgają (zatrzymują się i kucają)– o, widać już jedno skrzydełko… i drugie… (wykonują okrężny ruch jedną ręką, potem drugą). A teraz  jeszcze głowę (poruszają głową). Kurczątka witają się ze swoja mamą, wołają cichutko: „pi, pi, pi” (prostują się i wołają :pi, pi,pi) i biegają wokół kokoszki, wesoło trzepocząc skrzydełkami  (dziecko biega na palcach po dywanie, poruszając dłońmi).

 

2.Piosenka tego tygodnia: posłuchajcie i spróbujcie się jej nauczyć.

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

 

3.Spróbuj z dzieckiem pobawić się w skojarzenia. Co mi się kojarzy z Wielkanocą?

Weźcie do ręki jajko ze styropianu, albo coś co będzie imitowało jajko. Następnie mama/tata trzyma jajko w rękach i mówi: „Wielkanoc kojarzy mi się z …..” (i wymienia z czym). Rodzic przekazuje jajko dziecku i teraz zadaniem dziecka jest powiedzieć – „Wielkanoc kojarzy mi się z …(i wymienia z czym).

Sprawdźcie jaką dziecko ma wiedzę na ten temat, jeśli trudno mu odpowiedzieć to porozmawiajcie o tym, poszukajcie obrazków związanych z Wielkanocą.

 

4.”Palmy wielkanocne”

Omówcie z dziećmi wygląd palm wielkanocnych  oraz tradycji ludowych związanych z ich świeceniem. Oto kilka ciekawostek:

-Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.

-Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby , przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.

-Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).

-Palmy maja chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku).

-Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników , a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.

Pokażcie obrazki różnych palm dzieciom i omówcie różnice między nimi i poszukajcie także podobieństw.

 

5.Wykonajcie z dziećmi swoja palmę wielkanocną np. z krepiny, bibuły, itp. Czekamy na wasze zdjęcia na naszej stronie lub grupie Facebookowej.

 

  1. 5-latki mogą wykonać w kartach pracy zadanie K.36.b – dobieranie parami takich samych palm wielkanocnych.

 7.Praca dla chętnych: na stronie MIASTO DZIECI jest bardzo wiele ciekawych materiałów, zachęcamy do jej odwiedzania. Do dzisiejszych zajęć proponujemy poniższy labirynt, ale na tej stronie jest jeszcze kilka podobnych o różnej skali trudności. 

Labirynt z palemką wielkanocną

Tutaj różne rodzaje palm do ćwiczenia 4

palmy

Powodzenia

P. Fabiszak, P. Nowak, I. Przybył