Grupa: Pszczółki, Kotki, Sówki

Temat: Smog – co to za stwór?

Data: 23.04.2020

Cele:

  • słucha uważnie czytanego tekstu
  • wie, co to smog
  • wykonuje ćwiczenia oddechowe
  • tworzy wiatraczek
  • rozpoznaje literę  Z, z
  1. Wysłuchaj czytanej przez rodzica bajki Smok i smog? Karola Kozłowskiego

 

2. O źródłach zanieczyszczenia i sposobach ich eliminowania dowiesz się z poniższej prezentacji

Prezentacja Smog czy smok

3. Wiatraczek – praca techniczna

Przygotuj kwadrat z papieru – najlepiej blok techniczny. Kwadrat zaginamy na pół po jednej i drugiej przekątnej.  Powstałe linie nacinamy ku środkowi – NIE DO KOŃCA, uważamy by nie przeciąć zostawić najlepiej ok. 2 – 3 cm długości linii od środka. Następnie  płatki skrzydeł zawijamy do środka i je przyklejamy. Mocujemy pinezką do korka lub patyka. ( instrukcja także w linku poniżej )

4. Ćwiczenia oddechowe Wdech – wydech kształtujące umiejętność ekonomicznego zużywania powietrza w czasie mówienia i wspomagające proces wydłużania fazy wydechowej.

Moi drodzy, oddychanie jest czynnością niezbędną do życia, dlatego warto robić to prawidłowo. Proszę, żebyście usiedli w siadzie skrzyżnym, wyprostowali plecy i po kolei wykonywali polecenia.

  1. Wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami – kilkukrotne powtórzenie.
  2. Leżymy na plecach –na klatce piersiowej połóżcie sobie dowolny przedmiot (książeczki, pluszaki, klocki itp.). Dzieci, wdychając powietrze, obserwują, jak dana rzecz unosi się, a następnie, przy wydechu, opada. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
  3. Dmuchanie na wiatraczek –trzymamy w ręku wiatraczek, który za pomocą dmuchnięcia próbujemy wprawić w ruch. 
  4. Dmuchanie na paski bibuły – pasek bibuły, kartki czy nawet wstążka, zadaniem dzieci jest dmuchanie na niego tak, by jak najdłużej utrzymał się poziomo w powietrzu.
  5. Próba utrzymania piórka jak najdłużej w powietrzu –dmuchamy tak , aby utrzymać piórko jak najdłużej w powietrzu.

 

5. Zabawy literą Z, z

* wymieńcie wyrazy zaczynające się literą  Z, z

* wyklaszczcie na sylaby wyrazy z literą Z, z np. Zosia, zebra, koza, zegar, zakaz, lizak, kozak, obraz, walizka, Zygmunt, itp.

 

5- latki karty pracy KP4.2a i b (gdyby, ktoś nie miał kart pracy to są poniżej) + karta dodatkowa

 

3-4 latki  karty pracy W.43, KP28 kolorowanie elementów, które wystąpiły w opowiadaniu ( fragment opowiadania G.Kasdepke)

Na urządzenia elektryczne lepiej uważać…–Uważaj, teraz będzie się działo –mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło –a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer, i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać, wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia. –Dominik! –zawołała z dużego pokoju. –To twoja sprawka?!–Prowadzę wykład –odkrzyknął dyplomatycznie Dominik. –O czym?! –Głos babci dochodził już z korytarza. –Nie mów, że o elektryczności! –Mogę nie mówić… –mruknął Dominik. –Hau! –dodał mu otuchy Junior. Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach –i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się, jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki, i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy. –Przecież’ tata ci mówił –zasapała babcia wchodząc do kuchni –żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?!–Hau! –uspokoił ją Junior. Ale babcia Marysia nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała odbyć się w łazience.

  1. Karty pracy dla chętnych
    Powodzenia!!!        P. Nowak, I. Przybył. P. Fabiszak