DATA: 31.03.2020

GRUPA:6- latki

 

TEMAT: Wielkanocne tradycje

 

Cele ogólne:

– zapoznanie z niektórymi elementami kultury regionalnej związanymi z Wielkanocą,

– kształcenie kompetencji językowych przez zapoznanie ze słowami pochodzącymi z języka kaszubskiego

 

 

1.Wielkanoc u języczka – zabawa rozwijająca aparat mowy.

 Rodzic czyta bajeczkę i razem z dzieckiem wykonuje ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

 

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

 

2.Wielkanocna zabawa” – proszę umówić się z dziećmi co robią na podane hasło

 

 zajączki – kicają, baranki – kłaniają się, kurczaczki – machają skrzydełkami (rękami ugiętymi w łokciach), a pisanki – obracają się.

Włączyć dowolną muzykę i mówić dzieciom w co mają się zamienić. Dzieci wykonują określone ruchy na hasło podane przez rodzica

 Zabawę można też poprowadzić w języku angielskim (zajączek – bunny, baranek – lamb, kurczątko – chick, pisanki – easter eggs).

Życzymy udanej zabawy.

 

  1. Po zabawie proszę porozmawiać z dziećmi o tym jakie święta związane z wiosną będziemy niedługo obchodzić? Jak w waszych domach wygląda przygotowanie do świąt? Jakie zwyczaje wielkanocne panują w waszych domach? Jak przygotowujecie się do świąt Wielkanocnych? Z czym kojarzą się wam święta Wielkanocne?

Praca z KP3.41b

 

  1. „Kaszubskie nuty” – zabawa słuchowo-wzrokowa. Dzieci otwierają KP3.41a i nazywają przedmioty  widoczne na ilustracjach.

 Proszę włączyć dzieciom piosenkę, która jest wyliczanką śpiewaną w języku kaszubskim.

Kaszubi mieszkają na północy Polski, nad morzem.

Dzieci słuchają piosenki i starają się wskazywać palcem te ilustracje, o których (zdaniem dzieci) jest właśnie mowa w piosence KASZËBSCZÉ NÓTË  – Czy łatwo było rozpoznać znaczenie wszystkich słów?

Link do piosenki

https://www.bing.com/videos/search?q=piosenka+kaszebscze+note&&view=detail&mid=3D8837216DE4DF9DB2B93D8837216DE4DF9DB2B9&&FORM=VDRVRV

 

ZADANIA DODATKOWE dla chętnych

 

  • Wielkanocna palma” – praca plastyczna dla chętnych. Zachęcamy do wykonania wielkanocnych palm, które będą piękną świąteczną dekoracją. Kto ma ochotę pochwalić się wykonaną palmą może wysłać fotkę na przedszkolnego Facebooka lub do grupowego Messengera
  • „Kto powie ostatni?”

Zabawa polega na tworzeniu ciągów wyrazowych. Wygrywa ten, który ostatni powie wyraz na żądaną głoskę np.: lalka, lotnik, lody, lizak, lampa, lampart