03.04.2020

 

Temat: Wielkanocny stół

Cele zajęć:

  • podawanie nazw wielkanocnych wypieków (baby, mazurki)
  • wzbogacenie słownika o wyrazy: lukier, rodzynki,. orzechy, migdały
  • uważne słuchanie utworu
  • podawanie nazw potraw wielkanocnych
  • doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej
  • rozpoznawanie smakiem bakalii: rodzynek i migdałów i podawanie ich nazw
  • wdrażanie do kulturalnego zachowania przy stole

Zadania na dziś:

  1. „Świąteczne ciasta” – oglądanie bab wielkanocnych i mazurków w książeczkach, czasopismach. Dzieci określają jakie są baby – wysokie, a jakie mazurki – niskie. Podczas rozmowy zwrócenie uwagi na elementy ozdobne ciast;
  • baby – polane lukrem, polewą czekoladową, obsypane rodzynkami
  • mazurki – wzorki z kolorowego lukru., ozdobione rodzynkami, orzechami, migdałami

Degustacja różnych bakalii (np. rodzynek, migdałów, orzechów).

  1. Słuchanie wiersza A. Mikity pt. „Wielkanocne mazurki”:

„ Wystroiły się mazurki

W czekoladki

I figurki.

Na świątecznym stole

Migdałowe miny stroją.

Potem z tacy się stoczyły

I mazurka zatańczyły.

Obsypały wszystko cukrem,

Wymazały obrus lukrem,

W końcu siadły uśmiechnięte:

– Świętowanie rozpoczęte!”

Rozmowa na temat przeczytanego wiersza:

  • O jakich wielkanocnych ciastach jest mowa w wierszu?
  • W co były wystrojone mazurki?
  • Czym wszystko obsypały?
  • Czym wymazały obrus?
  1. Karta pracy:
  • 3 latki – karta pracy do wydruku poniżej. Proszę pokolorować obrazek.
  • 4 latki – karta pracy nr 33 – „Wielkanocny stół”.
  1. Zabawa naśladowcza pt. „Pieczenie ciasta” według Joanny Wasilewskiej:

Wsyp do miski mąki szklankę.                Dzieci wykonują ruchy sypania.

Utrzyj żółtka.                                           Wykonują okrężne ruchy rękami.

Ubij piankę.                                              Ruszają ręką w górę i w dół.

Dodaj mleko i rodzynki.                          Dzieci imitują ruchy dodawania i sypania

Będzie ciasto dla rodzinki.

Łyżka cukru, szczypta soli,                     Pocierają palcami wskazującym i kciukiem o siebie.

Zapach taki, jak kto woli:                        Udają wąchanie.

Śmietankowy, cytrynowy,

Migdałowy lub rumowy.

Teraz ciasto ugnieść trzeba                      Otwierają i zaciskają dłoń jak przy ugniataniu.

I niech rośnie aż do nieba.                        Robią przysiad i wznoszą się na palce z rękami

                                                                  uniesionymi w górę.

Pac do formy, ale heca,                             Podskakują i wykonują przysiad podparty.

Ono się nie boi pieca.

Upieczone, wystudzone,

Czekoladą ozdobione.                              Dzieci pokazują gotowe ciasto w prawą i lewą stronę

Na talerzu je ułożę,

Już spróbować każdy może.

 

  1. Zabawy dowolne – zachęcanie do konstruowania budowli z różnego rodzaju klocków.

 

 

Powodzenia dzieci: Ż. Bąkowska, A. Kokowska, R.Mróz