03.04.2020
Temat: Wielkanocny stół
Cele zajęć:
- podawanie nazw wielkanocnych wypieków (baby, mazurki)
- wzbogacenie słownika o wyrazy: lukier, rodzynki,. orzechy, migdały
- uważne słuchanie utworu
- podawanie nazw potraw wielkanocnych
- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej
- rozpoznawanie smakiem bakalii: rodzynek i migdałów i podawanie ich nazw
- wdrażanie do kulturalnego zachowania przy stole
Zadania na dziś:
- „Świąteczne ciasta” – oglądanie bab wielkanocnych i mazurków w książeczkach, czasopismach. Dzieci określają jakie są baby – wysokie, a jakie mazurki – niskie. Podczas rozmowy zwrócenie uwagi na elementy ozdobne ciast;
- baby – polane lukrem, polewą czekoladową, obsypane rodzynkami
- mazurki – wzorki z kolorowego lukru., ozdobione rodzynkami, orzechami, migdałami
Degustacja różnych bakalii (np. rodzynek, migdałów, orzechów).
- Słuchanie wiersza A. Mikity pt. „Wielkanocne mazurki”:
„ Wystroiły się mazurki
W czekoladki
I figurki.
Na świątecznym stole
Migdałowe miny stroją.
Potem z tacy się stoczyły
I mazurka zatańczyły.
Obsypały wszystko cukrem,
Wymazały obrus lukrem,
W końcu siadły uśmiechnięte:
– Świętowanie rozpoczęte!”
Rozmowa na temat przeczytanego wiersza:
- O jakich wielkanocnych ciastach jest mowa w wierszu?
- W co były wystrojone mazurki?
- Czym wszystko obsypały?
- Czym wymazały obrus?
- Karta pracy:
- 3 latki – karta pracy do wydruku poniżej. Proszę pokolorować obrazek.
- 4 latki – karta pracy nr 33 – „Wielkanocny stół”.
- Zabawa naśladowcza pt. „Pieczenie ciasta” według Joanny Wasilewskiej:
Wsyp do miski mąki szklankę. Dzieci wykonują ruchy sypania.
Utrzyj żółtka. Wykonują okrężne ruchy rękami.
Ubij piankę. Ruszają ręką w górę i w dół.
Dodaj mleko i rodzynki. Dzieci imitują ruchy dodawania i sypania
Będzie ciasto dla rodzinki.
Łyżka cukru, szczypta soli, Pocierają palcami wskazującym i kciukiem o siebie.
Zapach taki, jak kto woli: Udają wąchanie.
Śmietankowy, cytrynowy,
Migdałowy lub rumowy.
Teraz ciasto ugnieść trzeba Otwierają i zaciskają dłoń jak przy ugniataniu.
I niech rośnie aż do nieba. Robią przysiad i wznoszą się na palce z rękami
uniesionymi w górę.
Pac do formy, ale heca, Podskakują i wykonują przysiad podparty.
Ono się nie boi pieca.
Upieczone, wystudzone,
Czekoladą ozdobione. Dzieci pokazują gotowe ciasto w prawą i lewą stronę
Na talerzu je ułożę,
Już spróbować każdy może.
- Zabawy dowolne – zachęcanie do konstruowania budowli z różnego rodzaju klocków.
Powodzenia dzieci: Ż. Bąkowska, A. Kokowska, R.Mróz