Grupy: Misie , Biedronki, Słoneczka

Cele główne:
– wspomaganie rozwoju intelektualnego poprzez rozmowy i dyskusje dotyczące przestrzegania praw dzieci na całym świecie

– rozwijanie ogólnej sprawności dzieci

1. Ćwiczenia gimnastyczne
„Celowanie” – ćwiczenie celności. N. ustawia na środku sali dużą piłkę (lub miskę). Trzy metry od niej ustawiają się dzieci, otrzymują małą piłeczkę (np. tenisową) i mają za zadanie trafić nią w dużą piłkę.
„Złap mnie, jeśli potrafisz” – ćwiczenie precyzji ruchów i refleksu. Dzieci stają przy ścianie. R. rozdaje piłkę, które dzieci mają odbić od ściany i złapać. Następnie muszą wykonać dodatkowe zadanie przed złapaniem piłki, np. klasnąć, złapać się za włosy, dotknąć kolan, skrzyżować dłonie na piersiach.
„Wzajemne wsparcie” – ćwiczenie współpracy. Dzieci leżą na plecach. R. turla piłkę, dzieci podpierają się rączkami z tyłu i podnoszą nogi, by piłka swobodnie się przeturlała.

2. Dzieci świata –
https://www.youtube.com/watch?v=lXXsAajTMw8

Jane – mała Masajka
https://www.youtube.com/watch?v=L8wC6dvGTD0

Dzieci z różnych stron świata” – oglądanie filmiku przedstawiających dzieci z różnych stron świata oraz ich domów, wypowiadanie się dzieci na temat wyglądu rówieśników z innych krajów. Ważne, by nie były to stereotypowe, schematyczne wyobrażenia o mieszkańcach innych krajów i kontynentów. Warto podkreślić, że dzieci z Afryki czy Azji, mieszkające w miastach, mają domy i ubrania podobne do tych, które znamy. R. zadaje pytanie: Co różni, a co łączy dzieci na całym świecie? Dzieci na podstawie zdjęć wypowiadają się na temat podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z różnych stron świata. Powinny zwrócić uwagę na kolor włosów, karnację, wzrost, sylwetkę, nastrój.
R. zadaje pytania: Dlaczego jedne dzieci są wesołe, a inne smutne? Jak możemy pomóc tym, które wyglądają na smutne? Z jakich krajów mogą pochodzić te dzieci?
Wiele dzieci mieszka w krajach biednych. Muszą pracować, aby pomóc rodzicom w utrzymaniu rodziny. W Ameryce Południowej dzieci pracują w kopalniach, pchają ciężkie wózki załadowane węglem. Mali Afrykanie najczęściej spędzają czas na pastwiskach, pasąc bydło. Dzieci wymieniają różne sposoby pomocy niektórym dzieciom z biednych rejonów świata (kupowanie produktów ze specjalnym znaczkiem, akcje charytatywne, zbieranie darów itp.).

Swobodnych wypowiedzi o dzieciach z różnych zakątków Ziemi: Czy byliście kiedyś w innym kraju? Czy byliście kiedyś na innym kontynencie? Jakich ludzi tam spotkaliście? Jakie dzieci spotkaliście? Czy wszyscy mówili tym samym językiem, co wy? Co ich od was różniło? Co było podobne?
UWAGA! nie wszystkie kontynenty są tak samo zaludnione i że na niektórych nie mieszkają ludzie (Antarktyda).

3. Praca z KP4.30a – uzupełnianie ilustracji nalepkami, rozmowa na temat praw dziecka.
Praca z KP4.30b – uzupełnianie tabeli nalepkami, czytanie zdań z poznanych liter, zapisywanie i obliczanie działania.

Wspólne oglądanie książek i albumów oraz KZ76-77 – zabawy folią w paski.

Przygotowały:
K. Busz, A. Matczyńska, M. Chosińska

Skip to content