Temat: Lód i para wodna.

Cele:
– poznanie różnych stanów skupienia wody
– poznanie właściwości lodu i pary wodnej
– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
– rozbudzanie ciekawości badawczej
– utrwalanie nazw kolorów
– poznanie sposobów barwienia wody i mieszania kolorów farb rozpuszczalnych w wodzie

Praca z rodzicami- bardzo proszę zachować wszelkie środki ostrożności.

1. Zabawa badawcza „Parująca woda”. Poznawanie właściwości wody.

Rodzic przynosi garnek z parującą, gorącą wodą. Trzyma chwilę nad nim lusterko, a dziecko obserwują, jak para osadza się na szkle i się skrapla. Widzą, jak zamienia się w wodę.  Przykładamy (do mokrego od pary lusterka) chusteczkę higieniczną lub kartkę papieru, a dzieci obserwują, jak stają się one wilgotne. W co zamieniła
się para wodna? Co się stało z chusteczką (kartką), gdy przyłożyliśmy ją do lusterka? Jak wygląda para?

2. Zabawa badawcza „Para wodna”. Dajemy dzieciom małe lusterka i prosimy, aby dmuchały na nie z całej siły. Dzieci obserwują, jak na lusterku pojawia się mgiełka. Dotykają jej i sprawdzają, że jest wilgotna. Rodzic informuje dzieci, że to też jest para wodna, która powstała w wyniku kontaktu ich ciepłego oddechu z zimną powierzchnią lusterka.

3. Zabawa badawcza „Co to jest lód?”. Poznanie właściwości lodu.

Rodzic przynosi kilka kostek lodu. Część kładzie na talerzyku, a część dajemy dzieciom do ręki, a 2–3 wkłada do kubka z gorącą wodą.

Dzieci obserwują, co się z nimi dzieje.

Co się stało z kostkami lodu?
Które kostki roztopiły się najszybciej?

W co się zamieniły?

Jak myślicie, dlaczego się rozpuściły?

Dzieci stwierdzają, że lód topnieje pod wpływem ciepła i zamienia się w wodę. .

4. Zabawa badawcza „Kolorowa woda”.

Przygotowujemy kilka słoików z wodą. Wodę w każdym z nich zabarwiamy na inny kolor, np.: w jednym na niebiesko, w drugim na żółto, a w trzecim na czerwono.

Następnie do poszczególnych słoików dodajemy kolorowe farby:

-do niebieskiej dodaje żółtą (powstaje kolor zielony),

-do żółtej dodaje czerwoną (powstaje kolor (pomarańczowy),

-do czerwonej – białą (powstaje kolor różowy).

Dzieci obserwują, na jakie kolory zabarwia się woda i je nazywają.

Przypominają, jakiego koloru farby zmieszano w każdym słoiku. 

6. Na zakończenie obejrzyjcie filmik

Serdecznie pozdrawiam i życzę udanych- BEZPIECZNYCH ZABAW Z rodzicami

Romana Mróz

Skip to content