06.05.2020
Grupa: Pszczółki, Kotki, Sówki
Temat: Jesteśmy autorami!
Cele operacyjne:
-potrafi nazwać rodzaje książek poznanych na zajęciach,
-próbuje czytać globalnie,
-prawidłowo dopasowuje napisy do części –elementów książki,
-wie, dlaczego warto czytać książki,
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
-tworzy kącik książki w swoim pokoju,
1.Rodzaje książek-klasyfikacja książek ze względu na rodzaj.
Drodzy rodzice wyjmijcie dzieciom różne książki z domowej biblioteczki (różne rodzaje i tematyka, np. książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza). Opiszcie wygląd tych książek: co ma na okładce?, jaki ma tytuł?, co zawiera w środku?, o czym jest? Jeśli nie macie tylu książek posłużcie się obrazkami poniżej.
KSIĄŻKI-plansza-2 KSIĄŻKI-plansza-3 KSIĄŻKI-plansza-4
KSIĄŻKI-plansza-5 KSIĄŻKI-plansza-6 KSIĄŻKI-plansza-7
KSIĄŻKI-plansza-8 KSIĄŻKI-plansza-9 KSIĄŻKI-plansza-10
2.Części książki- czytanie globalne.
Rodzic prezentuje wyraz do czytania globalnego. Dzieci odczytują pierwszą literę, a następnie rodzic czyta cały wyraz (chyba , że dziecko samo potrafi). Dzieci powtarzają wyraz za rodzicem: AUTOR, OKŁADKA, GRZBIET, ILUSTRACJA, TYTUŁ, NUMER STRONY, SPIS TREŚCI.
Wytnijcie wyrazy lub napiszcie je sobie na karteczkach przylepnych. Niech dziecko wybierze jedną z książek, ale taką aby zawierała te wszystkie elementy. Następnie niech dziecko spróbuje przykleić karteczki w odpowiednich miejscach książki. Po wykonaniu zadania przeliczcie wspólnie ile elementów dopasowali prawidłowo.
3.Quiz- rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych, doskonalenie logicznego myślenia. Przeczytajcie dzieciom zdania na temat budowy książek, a dzieci wskazują dobre i złe odpowiedzi- np. prawidłowe -klaśnięcie, fałszywe- tupnięcie.
-Okładka to zewnętrzna część książki.
-Autor to osoba, która napisała książkę.
-Każda książka ma 5 stron.
-Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora.
-Ilustracja to rysunek w książce.
-Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony.
-Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach.
-Okładka jest w środku książki.
4.Dlaczego warto czytać książki i je lubić?
https://www.bibliotekawszkole.pl/inne/gazetki/88/index.php
5.Kącik książki w moim pokoju.
Możecie w swoim pokoju zrobić KĄCIK KSIĄŻKI i przykleić gdzie właśnie taki obrazek:
6.KARTY PRACY:
Dzieci 5-letnie- KP4.7b, 4.8a
Dzieci 3-4-letnie- KP2.32
7.Gimnastyka dla każdego smyka.
Twoje dziecko rzuca kostką i imituje odpowiedni ruch-pasujący do danej liczby oczek. Druga wersja: możecie wykonać dwie kostki, na jednej macie kropki, a na drugiej ilustrację z ćwiczeniami. Dziecko rzuca dwoma kostkami- wykonuje takie ćwiczenie jakie jest wylosowane na kostce i tyle razy ile rzucił na drugiej kostce. Nie musisz mieć drukarki, aby grać w tę grę. Pokaż obrazy na tablecie lub laptopie.
Opracowały:
P.Fabiszak, I.Przybył, P.Nowak