11.05.2020
Grupa Pszczółki, Kotki, Sówki
Temat: Instrumenty dawniej i dziś.
Cele operacyjne:
-wymienia znane mu instrumenty,
-potrafi rozpoznać niektóre instrumenty po ich dźwiękach,
-potrafi podzielić instrumenty na strunowe i dęte,
-prawidłowo kończy rytm,
-odnajduje brakujący instrument.
1.Skąd pochodzą dźwięki?- rozpoznawanie instrumentów po odgłosach. Możecie zamknąć oczy, a rodzice włączą wam dźwięki instrumentów. Sprawdźcie ile odgadliście.
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
2.Instumenty- mapa myśli. Spróbujcie dzieci zapytać: Co to są instrumenty? I niech wymienią wszystkie, które znają. Rozpiszcie to na kartce- stwórzcie mapę myśli, czyli piszcie wszystko, co dziecko odpowie na powyższe pytania.
3.Dawne instrumenty.
Jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało- klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.
4.Pradawny rytm– praca dla 5-latków KP4.14a,ćw. 1 – odczytywanie i kontynuowanie rytmów.
Przyjrzyjcie się rytmom. Umieść brakujące naklejki (jeśli masz książkę) w odpowiednich miejscach, jeśli nie, możesz je narysować. Odtwórz rytmy pokazane na rysunku. W pustych okienkach narysuj swój rytm i zaprezentuj go rodzicom.
4-latki i 5-latki –instrumenty wokół nas- zabawa muzyczna. Wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dzieci jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu z domu, który wydaje interesujący dźwięk. Może to być kilka przedmiotów. Niech dzieci zagrają jakiś rytm na nich. Stwórzcie domową orkiestrę.
5.Instrumenty strunowe i dęte.
instrumenty dete i strunowe tabela
-Zapoznajcie się z tymi instrumentami.
-Następnie spróbujcie zapamiętać ich nazwy.
-Teraz pobawcie się „Czego brakuje”-dziecko się odwraca, mama odwraca jeden z obrazków przedstawiający instrument, dziecko próbuje odgadnąć, który instrument zniknął.
6.Zabawa „Z jakiej rodziny”- wprowadzamy podział na instrumenty dęte i strunowe. Odegrajcie drodzy rodzice mini-teatrzyk z obrazkami, np. wiolonczeli i puzonu. Opowiedzcie, że są to rodzice z dwóch rodzin instrumentów, którzy pogubili członków rodziny. Proszą o pomoc. Wiolonczela pyta, czy dzieci wiedzą, po czym rozpoznać jej rodzinę. Dziecko próbuje podać swoje propozycje, a wiolonczela wyjaśnia, że jej rodzina to instrumenty strunowe. Pyta, czy dzieci wiedzą, co to oznacza. Puzon z kolei mówi, że jego rodzina to instrumenty dęte. Na końcu dzieci dzielą obrazki na dęte i strunowe.
Dodatkowo zadanie z karty pracy 5-latki KP4.14a ćw.2 , Ile nutek?-praca z KP4.14b
nazwy instrumentów strunowe i dęte
4-latki zadanie wybrane z poniższych do druku oraz dla dzieci chętnych
Opracowały:
P.Fabiszak, I.Przybył, P.Nowak