11.05.2020

Grupa Pszczółki, Kotki, Sówki

 

Temat: Instrumenty dawniej i dziś.

 

Cele operacyjne:

-wymienia znane mu instrumenty,

-potrafi rozpoznać niektóre instrumenty po ich dźwiękach,

-potrafi podzielić instrumenty na strunowe i dęte,

-prawidłowo kończy rytm,

-odnajduje brakujący instrument.

 

1.Skąd pochodzą dźwięki?- rozpoznawanie instrumentów po odgłosach. Możecie zamknąć oczy, a rodzice włączą wam dźwięki instrumentów. Sprawdźcie ile odgadliście.

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

2.Instumenty- mapa myśli. Spróbujcie dzieci zapytać: Co to są instrumenty? I niech wymienią wszystkie, które znają. Rozpiszcie to na kartce- stwórzcie mapę myśli, czyli piszcie wszystko, co dziecko odpowie na powyższe pytania.

3.Dawne instrumenty.

Jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało- klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.

4.Pradawny rytmpraca dla 5-latków  KP4.14a,ćw. 1 – odczytywanie i kontynuowanie rytmów.

rytm instrumenty

Przyjrzyjcie się rytmom. Umieść brakujące naklejki (jeśli masz książkę) w odpowiednich miejscach, jeśli nie, możesz je narysować. Odtwórz rytmy pokazane na rysunku. W pustych okienkach narysuj swój rytm i zaprezentuj go rodzicom. 

4-latki i 5-latki –instrumenty wokół nas- zabawa muzyczna. Wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dzieci jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu z domu, który wydaje interesujący dźwięk. Może to być kilka przedmiotów. Niech dzieci zagrają jakiś rytm na nich. Stwórzcie domową orkiestrę.

5.Instrumenty strunowe i dęte.

instrumenty dete i strunowe tabela

-Zapoznajcie się z tymi instrumentami.

-Następnie spróbujcie zapamiętać ich nazwy.

-Teraz pobawcie się „Czego brakuje”-dziecko się odwraca, mama odwraca jeden z obrazków przedstawiający instrument, dziecko próbuje odgadnąć, który instrument zniknął.

6.Zabawa „Z jakiej rodziny”- wprowadzamy podział na instrumenty dęte i strunowe. Odegrajcie drodzy rodzice mini-teatrzyk z obrazkami, np. wiolonczeli i puzonu. Opowiedzcie, że są to rodzice z dwóch rodzin instrumentów, którzy pogubili członków rodziny. Proszą o pomoc. Wiolonczela pyta, czy dzieci wiedzą, po czym rozpoznać jej rodzinę. Dziecko próbuje podać swoje propozycje, a wiolonczela wyjaśnia, że jej rodzina to instrumenty strunowe. Pyta, czy dzieci wiedzą, co to oznacza. Puzon z kolei mówi, że jego rodzina to instrumenty dęte. Na końcu dzieci dzielą obrazki na dęte i strunowe.

Dodatkowo zadanie z karty pracy 5-latki KP4.14a ćw.2 ,    Ile nutek?-praca z KP4.14b

nazwy instrumentów strunowe i dęte 

strunowe i dęte

4-latki zadanie wybrane z poniższych do druku oraz dla dzieci chętnych

 

Opracowały: 

P.Fabiszak, I.Przybył, P.Nowak

Skip to content