Grupa: Sówki

Data: 12.11.2020

Temat: Dlaczego piórko spada wolniej?

Cele:

– wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń

– określa cechy przedmiotów

– jest zainteresowane światem

– wykonuje ćwiczenia oddechowe

 

 

  1. Do wykonania doświadczeń będziemy potrzebować: piórko, kasztan, orzech, kamień, szyszka, koperta lub kawałek kartki, liść suchy i liść mokry, balon, patyk, moneta, klocek, olej, sól, drobne kamyczki, gumowa zabawka do kąpieli, agrafka, gwóźdź, korek
  • Porównujemy szybkość spadania

Ustalamy z dziećmi, które z zebranych przedmiotów jest lekkie, a które ciężkie. Prosimy dzieci, by kolejno podnosiły zebrane przedmioty i upuszczały je.

 Podsumowanie: piórko spada wolniej, ponieważ jest lekkie, a ciężkie przedmioty spadają zdecydowane szybciej

Karty pracy ćw. 3 str. 63 – wykonanie eksperymentu

dlaczego piórko spada wolniej20201111

  • Co pływa, co tonie?

Nalewamy wodę do pojemników np. słoik – ciężkość przedmiotów możemy określić wykorzystując wodę.

Do jednego słoika wlewamy odrobinę oleju, do drugiego wrzucamy kamyczki, do trzeciego wsypujemy sól

Podsumowanie: olej nie tonie – utrzymuje się na wodzie, kamyczki opadają na dno, sól opada powoli

 

Linki do podobnych eksperymentów:

https://www.youtube.com/watch?v=WaYaTVx4Ewg

https://www.youtube.com/watch?v=ym9UKcHcBF8

 

Karta pracy 3 latek i dla chętnych

co pływa, a co tonie

 

  1. Ćwiczenia oddechowe z piórkiem
  • Nie spadnij!
    Celem zabawy jest utrzymanie piórka w powietrzu tak długo, jak tylko się da! Nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o liczbę dmuchnięć czy głębokość wdechu. Pamiętaj, że im wyżej piórko się wzniesie, tym mniej się napracujesz!
  • Nie spadnij – duo.
    Wersja gry, do której będzie potrzebny towarzysz. Zabawa przypomina trochę grę w badmintona, lecz zamiast paletek gramy… powietrzem! Główną zasadą jest naprzemienność: raz jedno dziecko, raz drugie lub rodzic dmucha na spadające piórko. Ta osoba, której nie uda się “podbić” piórka, traci punkt.

 

Przygotowała: P. Nowak

Skip to content