Grupa: Sówki
Data: 12.11.2020
Temat: Dlaczego piórko spada wolniej?
Cele:
– wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
– określa cechy przedmiotów
– jest zainteresowane światem
– wykonuje ćwiczenia oddechowe
- Do wykonania doświadczeń będziemy potrzebować: piórko, kasztan, orzech, kamień, szyszka, koperta lub kawałek kartki, liść suchy i liść mokry, balon, patyk, moneta, klocek, olej, sól, drobne kamyczki, gumowa zabawka do kąpieli, agrafka, gwóźdź, korek
- Porównujemy szybkość spadania
Ustalamy z dziećmi, które z zebranych przedmiotów jest lekkie, a które ciężkie. Prosimy dzieci, by kolejno podnosiły zebrane przedmioty i upuszczały je.
Podsumowanie: piórko spada wolniej, ponieważ jest lekkie, a ciężkie przedmioty spadają zdecydowane szybciej
Karty pracy ćw. 3 str. 63 – wykonanie eksperymentu
dlaczego piórko spada wolniej20201111
- Co pływa, co tonie?
Nalewamy wodę do pojemników np. słoik – ciężkość przedmiotów możemy określić wykorzystując wodę.
Do jednego słoika wlewamy odrobinę oleju, do drugiego wrzucamy kamyczki, do trzeciego wsypujemy sól
Podsumowanie: olej nie tonie – utrzymuje się na wodzie, kamyczki opadają na dno, sól opada powoli
Linki do podobnych eksperymentów:
https://www.youtube.com/watch?v=WaYaTVx4Ewg
https://www.youtube.com/watch?v=ym9UKcHcBF8
Karta pracy 3 latek i dla chętnych
- Ćwiczenia oddechowe z piórkiem
- Nie spadnij!
Celem zabawy jest utrzymanie piórka w powietrzu tak długo, jak tylko się da! Nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o liczbę dmuchnięć czy głębokość wdechu. Pamiętaj, że im wyżej piórko się wzniesie, tym mniej się napracujesz! - Nie spadnij – duo.
Wersja gry, do której będzie potrzebny towarzysz. Zabawa przypomina trochę grę w badmintona, lecz zamiast paletek gramy… powietrzem! Główną zasadą jest naprzemienność: raz jedno dziecko, raz drugie lub rodzic dmucha na spadające piórko. Ta osoba, której nie uda się “podbić” piórka, traci punkt.
Przygotowała: P. Nowak