Grupy: Pszczółki, Kotki, Sówki
Data: 13.05.2020
Temat: Muzyka klasyczna
Cele:
– wygrywa własną melodię na przedmiotach codziennych,
– rozumie ustalone gesty,
– przelicza obiekty,
– rozpoznaje liczby w zakresie 10,
- Koncert – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Frączek.
W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon!
– Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!
Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką…
Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki.
A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.
Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania:
– Czy był to taki koncert, o jakim rozmawialiśmy wczoraj?
– Czym się różnią te dwa koncerty?
– Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem?
– Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu?
– Do czego chłopiec porównywał waltornię?
– Jaki instrument przypominał mu węża?
– Czy Wam jakieś instrumenty coś przypominają?
2. Obejrzyjcie obrazek i opowiedzcie kto i co się na nim znajduje.
3. Kliknijcie w poniższy link i dowiedzcie się co to jest orkiestra i z jakich instrumentów się składa:
https://www.youtube.com/watch?v=O1S01XGAuPI
4. Kto to jest dyrygent dowiecie się po obejrzeniu tego filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=Uy4xW1LYDag&t=15s
Posłuchajcie i zobaczcie jak wyglądają instrumenty:
Waltornia:
https://www.youtube.com/watch?v=LEUwJlouu7A
Puzon:
https://www.youtube.com/watch?v=WVIoQQGIEw8
Klarnet:
https://www.youtube.com/watch?v=LtRmXuxoRt8
Skrzypce:
https://www.youtube.com/watch?v=_kuHRw1MUF8
5. Skoro już wiecie czym jest orkiestra i kim jest dyrygent uważnie obejrzyjcie koncert orkiestry symfonicznej:
https://www.youtube.com/watch?v=TI_P7pnZrJs
6. „Żywe instrumenty” – zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. Wybierzcie sobie jeden rysunek instrumentu. Zastanówcie się, co Wam przypomina dany instrument, a następnie dorysujcie do niego takie elementy z czym Wam się skojarzył.
7. Karty pracy:
5 latki:
KP4.16.b
KP4.16.a
8. Na koniec przypomnijcie sobie zabawę muzyczną „Jestem muzykantem”
Dodatkowe karty pracy: