Grupy: Pszczółki, Kotki, Sówki

Data: 13.05.2020

Temat: Muzyka klasyczna

Cele:

– wygrywa własną melodię na przedmiotach codziennych,
– rozumie ustalone gesty,

– przelicza obiekty,

– rozpoznaje liczby w zakresie 10,

 

  1. Koncert – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Frączek.

W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon!
– Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!

Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką…
Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki.

A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.

 

Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania:

– Czy był to taki koncert, o jakim rozmawialiśmy wczoraj?

– Czym się różnią te dwa koncerty?

– Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem?

– Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu?

– Do czego chłopiec porównywał waltornię?

– Jaki instrument przypominał mu węża?

– Czy Wam jakieś instrumenty coś przypominają?

 

 

2. Obejrzyjcie obrazek i opowiedzcie kto i co się na nim znajduje.

 

3. Kliknijcie w poniższy link i dowiedzcie się co to jest orkiestra i z jakich instrumentów się składa:

https://www.youtube.com/watch?v=O1S01XGAuPI

4. Kto to jest dyrygent dowiecie się po obejrzeniu tego filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=Uy4xW1LYDag&t=15s

 

Posłuchajcie i zobaczcie jak wyglądają instrumenty:

Waltornia:

https://www.youtube.com/watch?v=LEUwJlouu7A

Puzon:

https://www.youtube.com/watch?v=WVIoQQGIEw8

Klarnet:

https://www.youtube.com/watch?v=LtRmXuxoRt8

Skrzypce:

https://www.youtube.com/watch?v=_kuHRw1MUF8

5. Skoro już wiecie czym jest orkiestra i kim jest dyrygent uważnie obejrzyjcie koncert orkiestry symfonicznej:

https://www.youtube.com/watch?v=TI_P7pnZrJs

 

6. „Żywe instrumenty” – zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. Wybierzcie sobie jeden rysunek instrumentu. Zastanówcie się, co Wam przypomina dany instrument, a następnie dorysujcie do niego takie elementy z czym Wam się skojarzył.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Karty pracy:

5 latki:

KP4.16.b

KP4.16.a

8. Na koniec przypomnijcie sobie zabawę muzyczną „Jestem muzykantem”

 

Dodatkowe karty pracy:

 

 

 

Skip to content