Grupy: Misie , Biedronki, Słoneczka
Cele główne:
utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się podczas burzy,
odtwarzanie treści opowiadań ilustrowanych,
wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymentowanie, sprawdzanie i weryfikowanie hipotez
rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
1. Ćwiczenia gimnastyczne:
– „Plażowanie” – dzieci stawiają bosą stopę na kredce Na dany sygnał podnoszą kredkę palcami stopy. Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą nogą.
– „Orzeźwienie” – R. rozdaje dzieciom puste butelki plastikowe. Dzieci w siadzie klęcznym kładą butelkę przed kolanami, dłonie na butelce – odsuwają butelki szybkim ruchem w przód i przysuwają do kolan. Potem w leżeniu przodem zginają ręce w łokciach, dłonie trzymają na ziemi przy barkach, butelkę stawiają w małej odległości od twarzy. Robią głęboki wdech nosem i silny wydech ustami w stronę butelki. Powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie, starając się silnym wydechem przewrócić butelkę. Następnie w leżeniu przodem trzymają butelkę w jednej ręce i przekazują ją ruchem okrężnym z ręki do ręki przed twarzą i za plecami w jednym i w drugim kierunku (ręce cały czas proste w łokciach). Na koniec w leżeniu tyłem trzymają oburącz butelkę za głową. Butelka leży poziomo. Podnoszą nogi i ręce i starają się dotkną stopami butelki, po czym wracają do pozycji wyjściowej
– „Pokrzywa” – zabawa w parach, podawanie sobie piłki wymieniając nazwy warzyw, owoców, krzewów. Na słowo „pokrzywa” nie można złapać piłki. Kto się pomyli, robi trzy pompki.
2.Burza – zagadka Marcina Przewoźniaka.
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).
Po przeczytaniu zagadki R. prosi dzieci, aby nazwały dźwięki, które w niej opisano.
Rozmowa : Jak należy się zachować w czasie burzy? Dzieci formułują swoje przypuszczenia lub dzielą się swoją wiedzą.
Podsumowanie informacji:
Podczas burzy:
– należy unikać wysokich obiektów;
– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.
3. „Co słyszysz?” – ćwiczenia słuchowe. R. włącza nagranie z odgłosami: ulewy, grzmotu, małego deszczyku Dzieci starają się rozpoznać, co słyszą, i podać nazwy tych zjawisk.
https://www.youtube.com/watch?v=mbNPNm-ORSM
4.„Kapie, pada, leje” – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi. Kojarzenie dźwięków:
– uderzenia palcami w bębenek – kapie, kropi,
– przesuwanie palcami po bębenku – siąpi, mży,
– uderzanie pałeczką – pada,
– mocne uderzanie pałeczką – leje.
Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:
– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,
– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,
– ulewa – tupanie nogami.
5.Praca z KP4.39b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków.
6.„Burza” – utrwalenie wiadomości o burzy. Pytania
– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)
– Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)
– Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)
– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)
Dla chętnych:
„Skąd się bierze burza?” – eksperyment.
Do przeprowadzenie doświadczenia będą potrzebne: szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny.
Instrukcja:
-
Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko,
-
Nadmuchujemy balonik,
-
Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku,
-
Zbliżamy palec do brzegu blachy.
Po zakończeniu eksperymentu R. pyta dzieci: Co zauważyliście? (przepływ prądu) Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy).
A tutaj można obejrzeć ten eksperyment:
https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4
Przygotowały:
K. Busz, A. Matczyńska, M. Chosińska