Logopedia 16-20.1.2020

Temat: Głoska sz

 

Cele:

– utrwalenie prawidłowego toru oddechowego

– rozwijanie pracy artykulatorów

– próby wywołania głoski „sz”

 

1.Ćw. oddechowe (do wyboru)

Zdmuchiwanie chrupek, piłeczek, kawałków waty na gładkiej powierzchni, a następnie na powierzchni szorstkiej i nierównej – np. na pogniecionej przez dziecko gazecie.

Zabawa z muchomorem  – narysowany na kartce grzybek służą do ćwiczeń w układaniu kropek na powierzchni muchomora za pomocą rurki. To doskonałe ćwiczenie dla warg i regulujące fazę wydechu.

Zwrócić uwagę, aby dziecko:

  • nie przyciskało rurką przedmiotu, który chce podnieść,
  • szczelnie objęło rurkę wargami, aby powietrze nie było zasysane bokami 
  • nie dmuchało (i pluło) zamiast zaciągać powietrza
  • nie ściskało palcami rurki, co zamyka jej prześwit i powietrze nie może się przedostać

Zabawa z chmurką – papierowa chmurka z zawieszonymi na nitkach kawałkami waty–  służy do ćwiczeń dmuchania. Także w tym ćwiczeniu można użyć rurki do napojów. .

 

2.Ćw. artykulacyjne

Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głosek [sz, ż, cz, dż]

1.Język-siłacz: z całej siły przyciśnij czubek języka do wałka dziąsłowego, policz do 5, język swobodnie na dół buzi i odpoczynek.
2.Naprzemiennie: szeroki uśmiech jak u żabki – potem usta wysunięte najdalej jak trąba słonia.
3. Prześlij całuski całej swojej rodzinie.
4. Jedzie konik – kląskanie językiem.
5.Powtórz starannie sylaby przy szeroko otwartej buzi: la lo le li lu  ly .
6.Pokaż jak szumią drzewa [głośno szszsz] i małe krzaczki [cichutko i długo szszsz].

Układ aparatu artykulacyjnego przy wymowie głosek szumiących

UWAGA!

Podczas ćwiczeń głoski sz proszę dzieci, by pamiętały o trzech rzeczach:

  • unosimy język do góry
  • zbliżamy zęby do siebie, ale nie zaciskamy
  • wargi lekko do przodu (lekki dziubek)

Instruktaż jak prawidłowo ćwiczyć głoskę SZ      https://www.youtube.com/watch?v=Namnu1oAJS

https://drive.google.com/file/d/1W7PvKar-vue32G0LV31SpTZAgMvLkpz7/view?usp=sharing

 

3.Ćwiczymy SYLABY:

SZA SZO SZU SZE SZY /    ASZA OSZO USZU ESZE YSZY /    ASZ OSZ USZ ESZ YSZ

RZA RZO RZU RZE RZY /   ARZA ORZO URZU ERZE YRZY

CZA CZO CZU CZE CZY /  ACZA OCZO UCZU ECZE YCZY /   ACZ OCZ UCZ ECZ YCZ

DŻA DŻO DŻU DŻE DŻY /   ADŻA ODŻO UDŻU EDŻE YDŻY

 

Rodzic mówi sylaby, dziecko powtarza. Zwracać uwagę, aby dziecko prawidłowo układało usta. Najlepiej ćwiczyć z dzieckiem przed lustrem.

Zachęcam także do wspólnych zabaw i ćwiczeń logopedycznych na Facebookowej stronie :Mówi Aga

 

Opracowanie: K.Busz

 

 

 

Skip to content