Grupy: Pszczółki, Kotki, Sówki
Temat: Tęcza
Cele:
– wymienia kolory tęczy,
– opowiada, gdzie i kiedy można zobaczyć tęczę,
– tłumaczy, jak powstaje tęcza
– wymienia barwy pochodne i podstawowe,
– uczestniczy w wykonywaniu prostych eksperymentów,
– stawia hipotezy,
– wykonuje tęczę w torebce,
1.Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? – dyskusja. Obejrzyjcie zdjęcia tęczy.
Rodzic pyta dzieci:
– Jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami?
– Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; na trawie pokrytej kropelkami wody; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego; w kałuży itd.). W razie trudności z odpowiedzią N. może pokazać dzieciom zdjęcia.
Na koniec zadaje pytanie:
– Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?
- „Jak słońce zaprzyjaźniło się z chmurą” – krótka bajka o powstaniu tęczy
https://www.youtube.com/watch?v=EWR2vjmSvkk
- Jak powstaje tęcza? – eksperyment.
Rodzic przynosi dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą Rodzic wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. Rodzc pyta dzieci, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo).
- Zabawa dydaktyczna Kolory tęczy.
zajęcia dydaktyczne. Przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. Rodzic pyta dzieci: Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy). Prosi o przeliczenie kolorów występujących w tęczy.
- 5 – latki:
Praca z KP4.33a – doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, dekodowanie.
Tęcza w torebce – zabawa plastyczna.
- „Tęcza” – praca plastyczna
Pamiętacie jak zachęcaliśmy Was do zrobienia tęczy i przyklejenia ją w oknie Waszych domów?
Dzisiaj mamy propozycję do wykonania trochę innej tęczy. Do wyboru możecie zrobić:
- „Tęcza z papierowego talerzyka” – wycinamy kształt tęczy, malujemy farbami poszczególne kolory tęczy i doklejamy na jej dole „chmurki” czyli watę.
Lub
- „Zaczarowana chmurka” – Wycinamy chmurę z białej kartki a z wycinanki kolorowe paski tęczy, naklejamy na chmurkę. Można dorysować uśmiechniętą buzię.
Pamiętajcie – #będziedobrze 😊
Przygotowały:
I. Przybył, P. Nowak, P. Fabiszak