Grupa: Słoneczka

Data: 17.11.2020

Temat: Teresa i tort

 

Cele:

– zapoznanie z literą t, T

– rozwijanie spostrzegawczości

– rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej

– utrwalanie wyglądu poznanych liter

– zachęcanie do układania i odczytywania wyrazów

 

Przebieg zajęć:

1.Bajka logopedyczna MAŁA MYSIA- Rodzic czyta bajkę i wykonuje ćwiczenia razem z dzieckiem , wspólnie naśladują dźwięki

Wczesnym rankiem mała myszka Mysia wyszła ze swojej norki na poszukiwanie przygód (język wysuwamy daleko do przodu). Rozgląda się ciekawie dookoła (język oblizuje szeroko otwarte usta). Zastanawia się w którą stronę iść na spacer: w lewo czy w prawo. Poszła w lewo i weszła do gęstego lasu. Rozgląda się (oblizywanie warg). Patrzy w górę na rosnące drzewa (do nosa) i w dół na mięciutki mech (na brodę). W oddali słychać odgłosy leśnych ptaków. Mała myszka próbuje je naśladować: kukukukuku- tak kuka kukułka, huuhuu, huuhuu – teraz słychać sowę; puk, puk – to dzięcioł stukający w drzewo. Po krótkiej wędrówce Mysia doszła na polanę poczuła się zmęczona i głodna. Wyjęła z torby śniadanie i zaczęła je jeść ( naśladujemy ruchy żucia). Po śniadaniu Mysia oblizuje wąsik(górna warga) oraz ząbki (górne i dolne zęby) zrobiło się późno i Mysia postanowiła wrócić do domku. A tam czekała na nią niespodzianka. Przyszli do niej goście: kurka (kokoko), żabka (kum, kum), i kaczuszka (kwa, kwa) Mysia powitał ją serdecznie (cmokając całujemy palce obu rąk) poczęstowała ich herbatą. Ale picie było gorące, wiec goście musieli mocno dmuchać, aby je ostudzić (dmuchamy). Gdy nastał wieczór goście pożegnali się i poszli do domu (cmokamy palce). Myszka poszła do łazienki, aby się umyć. Umyła zęby i wypłukała usta (nabieramy powietrza i poruszamy policzkami). Potem ubrała piżamkę i poszła spać (chrapanie). Dobranoc Mysiu!

 

  1. KP2, s. 34.

– Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków,      w których nazwach słychać głoskę t. Dzieci podają własne przykłady słów na głoskę t.

– Prezentacja litery t, T – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej (jest w KP). Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery. Rysują literę palcem w powietrzu, na stoliku.

– Budowanie modeli wyrazów tort, Teresa z kartoników – proszę, pociąć dz. kartkę na równe kwadraty wielkości pudełka do zapałek i dzieci układają ile głosek jest w słowie tort, Teresa. Dz. zaznaczają , w którym miejscu jest poznana litera ( mogą w to miejsce litery t postawić jakąś zabawkę)

– Prezentacja podpisów do obrazków tort, Teresa  w KP– czytanie globalne.

3.Układanie kształtu drukowanej litery t, T np. z kasztanów, klocków, orzechów, makaronu,

4.„Układamy sylaby, wyrazy”. R. zachęca dzieci do układania wyrazów z poznanych liter, np.: tu, ty, tam, ta­ma, tata, but, meta –litery, które dzieci dostały na początku roku szkolnego

5.Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 35. Rysowanie po śladzie konturów traktorów i wzorów. Pisanie po śladzie liter t, T oraz sylab z literą t, T.

6.Zabawy ruchowe

– Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne).  Dzieci przyjmują pozycję siadu skrzyżnego. Trzymają szalik oburącz, plecy mają wyprostowane. Na klaśnięcie unoszą ręce w górę i wykonują skłon tułowia w lewą stronę z pogłębieniem

– Ćwiczenie z elementami równowagi „Przeprawa przez most”.  Dzieci wkładają szaliki na plecy jak plecaczki. W tym czasie R. rozkłada na podłodze długą linę lub sznurek – most do przeprawy. Następnie dzieci idą  po linie-moście, stawiając stopę przed stopą. R. zwraca uwagę, by pięty dotykały palców nóg, sylwetka była wyprostowana, a plecy proste.

– Podskoki „Skoczki”. Dzieci kładą swoje szaliki na podłodze. Na polecenie R. dzieci-przeskakują w przód i w tył. Należy zwrócić uwagę, by skoki były wykonywane lekko, na palcach.

– Zabawa ruchowa przy muzyce https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=618621079080880

Dla chętnych:

Jaka to melodia? – Bajki  https://www.youtube.com/watch?v=rVXa2D0M_9A

 

Opracowanie : K.Busz

Skip to content