27.04.2020
Grupa Pszczółki, Kotki, Sówki
Temat: Polskie symbole narodowe.
Cele operacyjne:
-rozpoznaje i nazywa polskie symbole narodowe,
-czuje się Polakiem,
-wie, co oznacza każdy z symbolów narodowych: hymn, godło, flaga,
-wie, gdzie można spotkać się z symbolami narodowymi,
-uczy się na pamięć wiersza,
-słucha piosenki i próbuje nauczyć się tekstu,
-rozwiązuje poprawnie zadania matematyczno-spostrzegawczo-językowe,
1.Piosenka tego tygodnia. Posłuchajcie jej uważnie, przeczytajcie z rodzicami tekst a następnie spróbujcie się powoli uczyć tej piosenki. Na pewno przyda nam się ta piosenka na uroczystości w przyszłym roku, kiedy już wrócimy do przedszkola. Życzę powodzenia.
„Polska” muz.K.Bayer, sł.k.Bayer.
1.Czy to noc, czy to dzień,
w kraju naszym pięknie jest
już od morza aż po góry.
Szczyty Tatr cudne są
Giewont dumnie pręży pierś
I wzlatuje ponad chmury.
Ref. Bo to nasz kraj, nasza ojczyzna
językiem mym piękna polszczyzna.
Polska ziemia wzdłuż i wszerz
najcenniejsza dla mnie jest, x2
zawsze będę mieszkać tutaj.
2.Jezior blask, morza szum
wszystko dla mnie piękne jest
w ukochanym kraju moim.
Tutaj las, jezior blask
każdym latem wzywa nas.
Wiatr kołysze białe chmury.
2.Zabawa na rozruszanie:
Celowanie do piłki:
Na środku dużego koła stoi piłka (może być w obręczy, hula hop, szarfie ułożonej w koło, by nie uciekała). Dziecko otrzymuje woreczek gimnastyczny (możecie zastąpić go inna mniejszą piłką, albo do woreczka strunowego wsypać ryż lub kaszę) i próbuje trafić nim w piłkę w obręczy. Możecie przekształcać to ćwiczenie stosownie do ważnych upodobań i pomysłów (celować do kosza, do tablicy, przenosić stopami woreczek, przekładać z prawej do lewej ręki itp.)
3.Zabawy matematyczno-spostrzegawcze:
A- Wytnijcie po linii pola, następnie ułóżcie cyfry od najmniejszej do największej. Czu zauważyliście jaki napis powstał po ułożeniu? Spróbujcie go odczytać wraz z rodzicami.
od najmniejszej do największej
B-Wśród różnych napisów znajdź napis POLSKA
C-Rozsypanka. Wytnij ramki z pojedynczymi literami i połóż pod prawidłowymi napisami wg odpowiedniej kolejności.
4.Symbole narodowe: przeczytajcie dzieciom informacje o symbolach narodowych.
Godło państwowe są – przynajmniej na terenie Europy – często pochodne od godła lub herbu aktualnych lub historycznych władców. Godła te są umieszczane m.in. na sztandarach, flagach, monetach i pieczęciach. Są uważane za jeden z najważniejszych znaków suwerenności danego podmiotu politycznego. Godło jest tylko elementem herbu, np. godłem Polski jest Orzeł Biały, natomiast tenże orzeł umieszczony na tarczy herbowej w czerwonym polu jest już herbem Polski, a więc pełniejszą i dostojniejszą formą identyfikacji.
Flaga– płat tkaniny określonego kształtu i barwy, barw ( nasza flaga ma barwy :czerwoną i białą) , przymocowywany do drzewca. Flaga jest znakiem rozpoznawczym, symbolem państwa.
Hymn– uroczysta pieśń o charakterze patriotycznym, stanowiąca jeden z symboli państwowych. Naszym hymnem jest Mazurek Dąbrowskiego, który znacie w całości.
A to wszystko powyżej, czyli godło, flaga i hymn to właśnie nasze symbole narodowe.
Ciekawostka: film edukacyjny o symbolach narodowych:
https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c
5.Posłuchajcie czytanego przez rodzica „Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy.
Czy znasz ten utwór?
Władysław Bełza
Katechizm polskiego dziecka
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
6.Wykonajcie kartę pracy: Zeskanowałam kartę pracy, jeśli ktoś nie ma, proszę sobie wydrukować i wykonać w dowolny sposób.
5-latki – KP.4.10a, dodatkowo KP.4.10b, jeśli macie karty pracy.
4-latki- zadanie poniżej.
Godło możecie pokolorować, wykleić kolorowym papierem, pomalować za pomocą plasteliny- technika dowolna.
7.Zabawa na dzisiejsze popołudnie z rodzicami, rodzeństwem „Sklep”.
Zapoznajcie dzieci z aspektem monetarnym . Niech dzieci obejrzą monety i banknoty, poszukają godła na nich. Podzielą na zbiory np.: 1 złotowe, 2 złotowe, 5 złotowe i banknoty. Niech porównają zbiory, niech odpowiedzą na pytanie typu:
-Ile masz monet jedno- dwu- pięciozłotowych?
Pobawcie się w dodawanie monet.
A później przejdźcie do zabawy w sklep.
Pokażcie jedną z zabawek dziecka i powiedźcie:
-Ta lalka/samochód kosztuje 2 złote. Zapłać mi tyle.
Poproście dzieci, aby wyłożyły tyle pieniędzy, ile potrzeba aby tą lalkę/ ten samochód kupić.
Podajcie kilka takich przykładów.
Przygotowała:
P.Fabiszak, I.Przybył, P.Nowak