27.04.2020

Grupa Pszczółki, Kotki, Sówki

 

Temat: Polskie symbole narodowe.

 

Cele operacyjne:

-rozpoznaje i nazywa polskie symbole narodowe,

-czuje się Polakiem,

-wie, co oznacza każdy z symbolów narodowych: hymn, godło, flaga,

-wie, gdzie można spotkać się z symbolami narodowymi,

-uczy się na pamięć wiersza,

-słucha piosenki i próbuje nauczyć się tekstu,

-rozwiązuje poprawnie zadania matematyczno-spostrzegawczo-językowe,

 

1.Piosenka tego tygodnia. Posłuchajcie jej uważnie, przeczytajcie z rodzicami tekst a następnie spróbujcie się powoli uczyć tej piosenki. Na pewno przyda nam się ta piosenka na uroczystości w przyszłym roku, kiedy już wrócimy do przedszkola. Życzę powodzenia.

           „Polska”        muz.K.Bayer, sł.k.Bayer.

1.Czy to noc, czy to dzień,

w kraju naszym pięknie jest

już od morza aż po góry.

Szczyty Tatr cudne są

Giewont dumnie pręży pierś

I wzlatuje ponad chmury.

 

Ref. Bo to nasz kraj, nasza ojczyzna

językiem mym piękna polszczyzna.

Polska ziemia wzdłuż i wszerz

najcenniejsza dla mnie jest,   x2

zawsze będę mieszkać tutaj.

 

2.Jezior blask, morza szum

wszystko dla mnie piękne jest

w ukochanym kraju moim.

Tutaj las, jezior blask

każdym latem wzywa nas.

Wiatr kołysze białe chmury.

 

2.Zabawa na rozruszanie:

Celowanie do piłki:

Na środku dużego koła stoi piłka (może być w obręczy, hula hop, szarfie ułożonej w koło, by nie uciekała). Dziecko otrzymuje woreczek gimnastyczny (możecie zastąpić go inna mniejszą piłką, albo do woreczka strunowego wsypać ryż lub kaszę) i próbuje trafić nim w piłkę w obręczy. Możecie przekształcać to ćwiczenie stosownie do ważnych upodobań i pomysłów (celować do kosza, do tablicy, przenosić stopami woreczek, przekładać z prawej do lewej ręki itp.)

 

3.Zabawy matematyczno-spostrzegawcze:

A- Wytnijcie po linii pola, następnie ułóżcie cyfry od najmniejszej do największej. Czu zauważyliście jaki napis powstał po ułożeniu?  Spróbujcie go odczytać wraz z rodzicami.

od najmniejszej do największej

B-Wśród różnych napisów znajdź napis POLSKA

znajdź napis POLSKA

C-Rozsypanka. Wytnij ramki z pojedynczymi literami i połóż pod prawidłowymi napisami wg odpowiedniej kolejności.

ROZSYPANKA

 

4.Symbole narodowe: przeczytajcie dzieciom informacje o symbolach narodowych.

Godło państwowe są – przynajmniej na terenie Europy – często pochodne od godła lub herbu aktualnych lub historycznych władców. Godła te są umieszczane m.in. na sztandarach, flagachmonetach i pieczęciach. Są uważane za jeden z najważniejszych znaków suwerenności danego podmiotu politycznego. Godło jest tylko elementem herbu, np. godłem Polski jest Orzeł Biały, natomiast tenże orzeł umieszczony na tarczy herbowej w czerwonym polu jest już herbem Polski, a więc pełniejszą i dostojniejszą formą identyfikacji.

Flaga– płat tkaniny określonego kształtu i barwy, barw ( nasza flaga ma barwy :czerwoną i białą) , przymocowywany do drzewca.  Flaga jest znakiem rozpoznawczym, symbolem państwa.

Hymn– uroczysta pieśń o charakterze patriotycznym, stanowiąca jeden z symboli państwowych. Naszym hymnem jest Mazurek Dąbrowskiego, który znacie w całości.

A to wszystko powyżej, czyli godło, flaga i hymn to właśnie nasze  symbole narodowe.

Ciekawostka: film edukacyjny o symbolach narodowych:

https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c

 

5.Posłuchajcie czytanego przez rodzica „Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy.

Czy znasz ten utwór?

Władysław Bełza

 Katechizm polskiego dziecka

— Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

 

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia?

 

— Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

 

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?

— Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien?

— Oddać życie.

6.Wykonajcie kartę pracy: Zeskanowałam kartę pracy, jeśli ktoś nie ma, proszę sobie wydrukować i wykonać w dowolny sposób.

5-latki – KP.4.10a, dodatkowo KP.4.10b, jeśli macie karty pracy.

4-latki- zadanie poniżej.

Godło możecie pokolorować, wykleić kolorowym papierem, pomalować za pomocą plasteliny- technika dowolna.

godło

 

7.Zabawa na dzisiejsze popołudnie z rodzicami, rodzeństwem „Sklep”.

 Zapoznajcie dzieci z aspektem monetarnym . Niech dzieci obejrzą monety i banknoty, poszukają godła na nich. Podzielą na zbiory np.: 1 złotowe, 2 złotowe, 5 złotowe i banknoty. Niech porównają zbiory, niech odpowiedzą na pytanie typu:

-Ile masz monet jedno- dwu- pięciozłotowych?

Pobawcie się w dodawanie monet.

A później przejdźcie do zabawy w sklep.

 Pokażcie jedną z zabawek dziecka i powiedźcie:

-Ta lalka/samochód kosztuje 2 złote. Zapłać mi tyle.

Poproście dzieci, aby wyłożyły tyle pieniędzy, ile potrzeba aby tą lalkę/ ten samochód kupić.

Podajcie kilka takich przykładów.

 

Przygotowała:

P.Fabiszak, I.Przybył, P.Nowak

Skip to content