Temat zajęć: Mój dom
Cel ogólny:
-rozumienie określeń niski-wysoki,
-uważne słuchanie wiesza,
-posługiwanie się nazwami pomieszczeń domowych,
-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej,
-posługiwanie się nazwami figurami
-usprawnianie ruchomych narządów artykulacyjnych,
Przebieg zajęć
1.”Domy” – rozmowa z rodzicami na podstawie zamieszczonych obrazków.
Określenie jakie są domy, jak mieszkano dawniej i dziś. Pogadanka jakie pomieszczenia znajdują się w domu.
- Odsłuchanie wiersza „O domu i wędrówce” Cz. Janczarskiego
Wracają bociany z dalekiej podróży.
Tu gniazdo rodzinne, najlepiej im służy.
Pies wraca do budy,choć biegał pół nocy,
i merda ogonem,i patrzy nam w oczy.
A pszczoła, co lata wśród kwiatów po lesie,
do ula z daleka pachnący miód niesie.
Jaś wraca z przedszkola do domu, do mamy.
Z teatru i kina do domu wracamy.
Przyjemnie wędrować po drogach dalekich.
lecz w domu, wśród swoich —najmilej, najlepiej!
Odpowiedzcie na pytania:
-Dokąd wracają bociany
-Co robił pies, gdy wrócił do budy?
-Dokąd leci pszczoła?
-Dokąd wraca Jaś ze przedszkola?
-A kto mieszka w waszym domu?
Co lubicie robić w domach z waszymi rodzicami?
- Zajęcia z profilaktyki logopedycznej P.Siewiera- Kozłowskiej „Nasz Dom”
– W naszym domu mamy ściany- dzieci poruszają językiem w górę i w dół po policzkach wewnątrz jamy ustnej
– mamy podłogi – ruszają językiem po dnie jamy ustnej za zębami
– i mamy sufit –ruszają językiem po podniebieniu twardym, wargi szeroko rozchylone
– W domu mamy też różne urządzenia: czajnik, w którym gotuje się woda (bul, bul, bul- powtarzają onomatopeję)
-a gdy woda się gotuje czajnik głośno szumi ( szu, szu, szu- powtarza onomatopeję).
– Mamy też pralkę, która pierze nasze ubrania (językiem krążą po zamkniętej jamie ustnej w jednym kierunku),
– a gdy pranie się kończy pralka mocno wiruje (drum, drum, drum- powtarzaja onomatopeję).
– W domu mamy także lodówkę, która chłodzi różne potrawy (brrrrrrrr- powtarzają onomatopeję)
– a gdy lodówka pracuje, to cicho sobie buczy (buuuuu)
-W pokoju na biurku stoi sobie lampka , a gdy na podwórku jest już ciemno, lampka jednym pstryczkiem oświetla cały pokój (dz. mówią- pstryk)
– Wtedy w domu robi się miło i przyjemnie.
- Odsłuchanie piosenki pt. „Mój dom”
https://chomikuj.pl/agusiamiz/Piosenki+dla+dzieci/Dla+Mamy+i+Taty/Moj+dom,3804775148.mp3(audio)
- Zadanie dla grupy „Żabek”. Przy pomocy rodzica wykonaj dom z figur geometrycznych. Wycięte figury przyklejamy na białą kartę A4 .
Przypomnienie z dziećmi wyglądu kwadratu, prostokąta, trójkąta .
Do wykonania pracy potrzebne jest ;
- – 2 kwadraty o 2cmx 2cm- czerwone
- – 1 prostokąt 10 cm x 6 cm- żółty
- – 1 prostokąt 2 cm x 5 cm-zielony
- – 1 trójkąt o podstawie 8 cm- brązowy
- Zadanie dla grupy „Motylki”. Wykonaj kartę pracy 5 oraz ( dla chętnych ) zadanie dla „Żabek”.
Miłej zabawy życzę
Opracowała: Ż. Bąkowska, R. Mróz, A. Kokowska