Temat: Pisanki, kraszanki
Cele zajęć:
- rozumienie określeń: pisanki, kraszanki
- rozwijanie percepcji wzrokowej
- uważne słuchanie utworu
- doskonalenie liczenia, porównywanie liczebności: mniej, więcej, o ile więcej, o ile mniej
- wyznaczanie wyniku dodawania (4 latki)
- rozwijanie sprawności manualnych
Przebieg dnia:
- Pokazujemy dziecku pisankę i kraszankę (obrazek nr 1 i nr 2) a dziecko określa czym się różnią. Wyjaśniamy, że jajko ozdobione wzorkami z wykorzystaniem różnych technik to pisanka, natomiast kraszanka to gotowane jajko w wywarze barwnym (np. ugotowane w łupinie cebuli, soku z buraka, płatkach kwiatu bławatka, itp).
1)pisanki 2) kraszanki
- Słuchanie wiersza E. M. Minczakiewicz pt. „Malowanie jajek”.
„Maluj jajka,
Maluj farbą,
Te na żółto,
Te czerwono,
Te we wzorek,
Te w krateczkę.
Maluj każdą pisaneczkę.
Maluj kropki,
Maluj kreski,
Lila, złote i niebieskie.
Maluj listki i słoneczka,
Gwiazdki, grzybki i kółeczka,
Maluj piękne, kolorowe,
Barwne wzorki pisankowe.”
Rozmowa do wiersza kierowana pytaniami:
- Czym można pomalować jajka?
- Jakimi kolorami dzieci malowały jajka?
- Jakie wzorki malowały na jajkach?
- Jak nazywają się jajka ozdobione wzorkami?
- Teraz zapraszam do zabaw matematycznych pt. „Kolorowe jajka”. Do zajęć należy wcześniej przygotować, wyciąć (dzieci z pomocą osoby dorosłej) z kolorowego papieru zestaw jajek – (zestaw zawiera 25 jajek – po 5 z każdego dowolnego koloru).
Zaczynamy zabawę matematyczną. Dzieci układają jajka zgodnie z instrukcją:
- Mamy np. żółte jajka (dziecko układa 2 żółte jajka).
- Ile jest żółtych jajek? – dziecko przelicza i odpowiada.
- Pokaż tyle palców, ile jest żółtych jajek.- dziecko pokazuje palce i przelicza.
Pod żółtymi jajkami osoba dorosła układa jajka różowe tak, by pod jednym żółtym było jedno różowe, tworząc pary. Dokłada trzecie jajko żeby było nie do pary (różowych jajek jest razem 3 sztuki).
- Ile jest różowych jajek?
- Pokaż tyle palców, ile jest różowych jajek.
- Czy żółtych jajek jest tyle samo co różowych?
- O ile mniej jest żółtych od różowych?
- Ile jest razem żółtych i różowych jajek?
- Pokaż na palcach ile jest razem jajek żółtych i różowych.
Podobne, analogiczne pytania zadajemy do innych kolorów wyciętych jajek. Tak można bawić się z wszystkimi wyciętymi jajkami.
- Karta pracy – ozdabiamy jajko. Wykonanie ćwiczenia w karcie pracy ,31. Zadanie polega na dokończeniu rysowania wzorów na jajku. Należy pokolorować pisankę (4 latki).
Dzieci (3latki) kolorują dowolnie poniższą pisankę (do wydruku).
- Na zakończenie zajęć rodzice mogą (zachowując zasady bezpieczeństwa) ugotować jajka w łupinach cebuli. Takie ugotowane jajko ma jeden kolor
(jaki ? – dzieci odpowiadają). Jest to właśnie kraszanka.
Powodzenia,
Ż. Bąkowska, A.Kokowska, R.Mróz