TEMAT: Pisanki,kraszanki, malowane jaja
Data: 3.04.2020r.
Cele ogólne:
– kształtowanie zainteresowania kulturą polską,
– odkrywanie różnic między zwyczajami regionalnymi,
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wybranego kryterium, liczenia przedmiotów
– doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, rozwijanie umiejętności odczytywania prostych wyrazów, ćwiczenie słychu fonematycznego
1.Bajka o pisankach Agnieszka Galica
Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku.
Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.
− Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!
− Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni.
− Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.
− Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć!
A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
− Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.
− Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.
− Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko, turlając się wesoło.
− Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Jako? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!
− Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.
− Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.
− Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.
Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.
− Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę. − Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i… wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek.
Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka, popiskując cichutko:
Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka.
Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana.
A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.
Rozmowa na temat opowiadania: Ile jajek zniosła kura? Dlaczego jajka uciekły? Co się przydarzyło każdemu jajku?
2.Zabawa plastyczna– wyciąć z papieru tyle jajek ile było w opowiadaniu i ozdobić je wg opowiadania ( można wyciąć więcej i ozdobić wg własnych pomysłów)
3.„Nie tylko pisanki” – praca z KZ s. 61.
Rozmowa: W jaki sposób wykonujemy ozdoby na wielkanocnych jajkach? Z jakich materiałów? Z czym dzieci kojarzą sobie pojęcia: drapanka, kraszanka, pisanka, oklejanka, nalepianka. Dzieci powtarzają nazwy, dzieląc je na sylaby- ile sylab jest w każdej nazwie.
Wyjaśnienie:
drapanki powstają poprzez skrobanie wzoru szpilką na barwionym jajku,
kraszanki – są barwione na czerwono,
pisanki – tworzymy poprzez malowanie woskiem i farbowanie jaj,
oklejanki – przyklejamy sitowie, płatki kwiatów,
nalepianki – oklejane papierem.
- Praca z KP3.43a rozwiązywanie sudoku obrazkowego,
KP3.43b – wykreślanie niepasujących napisów lub obrazków, czytanie wyrazów
DODATKOWO- dla chętnych
„Nasze pisanki” – zabawa plastyczna na weekend – proszę wykonać pisanki wg własnych pomysłów. Można wykorzystać: kolorowe mazaki,farby, włóczkę, kolorową bibułę, plastelinę, lakiery do paznokci, brokat, naklejki itd.
Doskonalimy śpiewanie piosenki- Święta wielkanocne
Eksperymenty z jajkami- link do strony
Doczep ogonek zajączkowi- zabawa dla całej Rodziny
Na arkuszu brystolu rysujemy sylwetę zajączka. Miejsce na ogonek można wykleić taśmą dwustronną i np. rozdawać dzieciom małe kuleczki waty, żeby wspólnie wypełniły ogonek lub przygotować jeden duży z pinezką. Oczywiście podczas przypinania ogonka zadbajmy o to, żeby dzieci miały zawiązaną chustę na oczach.