Grupy: Misie , Biedronki, Słoneczka
Data: 5.05.2020
Temat: Jak powstaje książka?

Cele główne:
– wprowadzenie słownictwa określającego nazwy zawodów związanych z powstaniem książki: autor, redaktor, ilustrator, drukarz, wydawca itp.;
– rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach
– budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci
– rozwijanie wyobraźni, zdolności plastycznych

1.Zapraszamy do obejrzenia filmu: Jak powstaje książka?
https://www.youtube.com/watch?v=Oo0bSS0bNIs

2 „Kto tworzy książkę?” – rozmowa na podstawie obejrzanego filmiku oraz ilustracji w KZ 66–67. Proszę, dzieci, aby odszukały na ilustracjach postaci, których nazwy zawodów będzie wymieniać R. Wspólnie dokonują analizy głosek nazw zawodów związanych z powstaniem książek (podział na głoski): autor, redaktor, grafik, drukarz. Dzieci wskazują ilustracje, określają, jakie czynności wykonuje ta osoba w procesie powstawania książki, i próbują dokonać analizy głosek niektórych czasowników, np. pisanie, rysowanie, drukowanie.

Praca z KP4.6a – umieszczanie nalepek w brakujących miejscach, czytanie wyrazów.
Praca z KP4.6b – uzupełnianie nalepkami ilustracji regału z książkami.

3.Ruchowa interpretacja wiersza „Książeczka” K. Pac – Gajewskiej.
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)

4.Zagadka :
Kiedy przerwać musisz książki swej czytanie,
włóż ją do środka, niech w książce zostanie.
Ona Ci przypomni, dokąd trzeba wrócić,
kiedy na czytanie chęć tobie powróci  (zakładka do książki)

5 Zakładka- praca plastyczna.
Wykonanie zakładek do książki wg własnych pomysłów
PDF    zakładki scen.

Zakładki do książek- rodzaje :
https://pl.pinterest.com/blogpanimonia/zakładki-do-książek/
Jak zrobić zakładki do książki
https://www.youtube.com/watch?v=Ek5R5_bdBpw

 

Link do dzisiejszych zajęć:

https://drive.google.com/file/d/13HgZxx9euzOQOpoHDzulUkCztTzmlbJX/view?usp=sharing

Przygotowały:
K. Busz, A. Matczyńska, M. Chosińska