Temat zajęć: Co pływa, a co tonie?
Cele:
– poznanie właściwości wody
– rozbudzanie ciekawości badawczej
– wypowiadanie się na temat przeprowadzonych obserwacji
– pogłębianie doświadczeń plastycznych
– poznanie techniki malowania „mokre na mokrym”

 

1. Zabawa badawcza „Co pływa, a co tonie?”. Przygotowujemy dużą miskę z wodą oraz różne przedmioty, które w wodzie
toną oraz takie, które utrzymują się na jej powierzchni, np.: metalowy klucz, łyżeczkę, kamyk, kulkę z plasteliny, monetę,
piłeczkę pingpongową, skrawki papieru, kawałek korka. Dzieci umieszczają te przedmioty w misce i obserwują, które z nich utoną w wodzie, a które będą się unosiły na jej powierzchni.

Rozmowa z dziećmi:

-Co utonęło, a co unosi się na powierzchni wody?

-Jak myślicie, dlaczego tak jest?

Naprowadzamy dzieci na odpowiedź, że jest to związane z ciężarem przedmiotów.
Sprawdźmy, czy zawsze tak jest, że ciężki przedmiot opadnie na dno.

2. Zabawa badawcza „Dlaczego plastelina nie tonie?”. Dziecko kula kulkę z plasteliny i wkłada ją do miski (kulka opada
na dno). Potem bierze drugą taką samą kulkę, formuje z niej płaską miseczkę i kładzie ją na wodzie (plastelina unosi się
na powierzchni). Czym różnią się te dwa kawałki plasteliny? Który z nich utonął, a który nie? Dzieci dowiadują się, że na
to, czy dany przedmiot utonie, czy nie ma również wpływ jego kształt.

3. Zabawa – ciekawostka „Czarowanie wodą”. Nalewamy trochę wody na talerz lub do plastikowej miski. Następnie posypuje wodę kawałkami papieru. Zwilżamy palec płynem do mycia naczyń i lekko dotykamy powierzchni wody. Drobinki papieru rozbiegają się do brzegów talerza. 
4. Praca plastyczna „Mokry obrazek”. Dajemy dziecku kartkę zwilżoną gąbką lub szerokim pędzlem. Zadaniem
dzieci jest namalować na niej farbami dowolny obrazek. Dzieci obserwują, jak farba się rozmywa, jak różne kolory
łączą się ze sobą. 

4. Zachęcam do obejrzenia filmu i życzę udanej zabawy z wodą.

 

Romana Mróz

Skip to content