Grupa: Sówki
Data: 30.11.2021
Temat: Listy i liściki
Cele ogólne
- budzenie zainteresowania czytaniem – zapoznanie z wyrazem koperta do czytania globalnego
Cele szczegółowe
- czyta globalnie wyraz koperta
- słucha uważnie tekstu
- odpowiada na pytania
- Rozmowa dotycząca treści opowiadania Kartki świąteczne Olga Masiuk
Bardzo szybko robiło się teraz ciemno. Już niemal po obiedzie zaczynał zapadać zmrok.
A kiedy po dzieci przychodzili rodzice, za oknem właściwie panował już wieczór. Codziennie
próbowaliśmy uchwycić ten moment, kiedy światło ciemnieje, ale nie wiadomo dlaczego, nigdy się to nie udawało. Może dlatego, że pani czytała nam i tak zasłuchiwaliśmy się w słowa, że kiedy ktoś odwracał się przypadkiem w stronę okna, musiał wykrzyknąć ze zdziwieniem: „Już jest ciemno!”.
Ale pewnego dnia czytanie pani zostało przerwane wizytą Pana Listonosza. Bardzo go wszyscy lubimy, bo kiedy przynosi przedszkolne listy, to często zachodzi do nas i pyta, co słychać, a pani Asia przynosi mu herbatę z kuchni. Próbujemy udźwignąć jego torbę, ale nigdy nie udaje się to jednej osobie. Tym razem Pan Listonosz zakrzyknął od progu:
– Mam dla was kartkę świąteczną!
– Jak to dla nas? – wszyscy zerwaliśmy się z dywanu i pobiegliśmy do drzwi.
– Tak jest zaadresowana – powiedział Pan Listonosz. – PAK, WSZYSTKIE DZIECI I PANI
Z PRZEDSZKOLA NR 12, ULICA TROPICIELI – przeczytał uroczystym głosem.
– Ale od kogo to? – zapytał Jacek. – I co jest tam napisane? – dodał.
– Tego nie mogę wiedzieć. To kartka do was, ja jej nie mogę czytać. Tajemnica korespondencji – wyszeptał.
– Co to znaczy ta tajemnica czegoś? – zapytała Marysia.
– Chodzi o to, że nie można czytać cudzych listów – odrzekła pani, która dołączyła do nas.
– Ale jak my to przeczytamy, skoro nie umiemy czytać.
– Pak, wszystkie dzieci i pani – Listonosz podkreślił to ostatnie słowo.
– Jasne! – stuknął się w czoło Witek.
Wszyscy spojrzeliśmy na panią. Wzięła kartkę z rąk Listonosza i odczytała uroczyście: „Drogie Przedszkolaki, z okazji świąt Bożego Narodzenia życzę Wam choinki jak spod igły, aksamitnej gwiazdki z nieba, pięknie wykrojonych pierniczków, a w Nowym Roku dni wyszywanych radością”.
– Ale! – westchnął tylko Jacek. – Kto tak ślicznie napisał?
– A jak myślisz? Choinki jak spod igły, dni wyszywanych radością. Kto mógł tak napisać? –
czytała pani, podkreślając odpowiednie słowa.
– Krawiec Antoni!!! – wykrzyknąłem.
– Brawo, Paku – pochwaliła mnie pani. – To kartka od krawca Antoniego. Jest jeszcze PS
specjalnie do Ciebie: „Kochany Paku, przyjdź koniecznie na wigilię. Prezent dla Ciebie już czeka pod choinką”.
– Powinniście odpisać – powiedział nagle Pan Listonosz.
– Ale jak? Przecież nie umiemy pisać – zmartwił się w imieniu nas wszystkich Staś.
– Marta zna literki… – przypomniał Witek.
– Same literki nie wystarczą – Staś nie dawał się przekonać.
– Muszę lecieć, przed świętami jest duuużo roboty. Zajrzę jutro do was, może do jutra coś
wymyślicie – powiedział Pan Listonosz i odszedł ze swą wielką torbą.
Usiedliśmy na dywanie i zaczęliśmy myśleć.
– Mam! – wykrzyknął nagle Staś. – To jest krawiec, tak?
Kiwnęliśmy głowami.
– Więc się zajmuje szyciem, tak?
Znów kiwnęliśmy.
– Więc nie potrzebuje literek, tak?
Kiwnęliśmy.
– Więc uszyjemy kartkę!
Umówiliśmy się, że każdy przyniesie na jutro skrawki materiałów i igłę z nitką. Ponieważ
następnego dnia okazało się, że najwięcej było zielonych, przycięliśmy je trochę nożyczkami
i ułożyliśmy z nich choinkę, a pani pomogła nam zszyć kawałki. A potem każdy wyciął swoją
bombkę z materiału i nakleił ją na choinkę specjalnym klejem.
Dzieło było gotowe, gdy przyszedł Pan Listonosz.
– Takiej kartki jeszcze nigdy nie zanosiłem. Jaki adres?
– Pracownia Krawca Antoniego – powiedziałem. – I PS ale ustne – dodałem. – „Dziękuję
za zaproszenie, przyjdę na wigilię, prezent niech czeka cierpliwie. Pak”.
Rozmowa dotycząca treści utworu: Kto odwiedził dzieci w przedszkolu?; Co przyniósł listonosz dzieciom?; Dlaczego listonosz nie chciał przeczytać dzieciom treści kartki?; Od kogo dzieci dostały kartkę?; Co było napisane na kartce?; Co postanowiły zrobić dzieci?.
2.„Jaka jest ta kartka?” – zabawa słownikowa.
Wyszukajcie kartki świąteczne(można w internecie). Wybierzcie kilka i opowiedzcie co na nich widać.
3.Liczymy kartki” – zabawa dydaktyczna.
Policzcie wyszukane przez Was kartki.
- Piszemy kartki świąteczne
Możecie wykonać kartkę samodzielnie (dowolny sposób, liczę na Waszą kreatywność) lub wypisać gotową i wysłać do bliskiej Wam osoby.
- K jak Koperta – wyszukajcie w domu przedmioty, których nazwa zaczyna się głoską k. Nazwy wyszukanych przedmiotów dzielimy na sylaby.
- Zabawy andrzejkowe – skorzystajcie z linku.
https://www.youtube.com/watch?v=S6DsG4fXkSQ
Opracowała: P. Nowak