29.03- 2.04       „WIELKANOC”     

 

1.Bajeczka artykulacyjna– dziecko siedzi przed lustrem, ćwiczenia wykonuje razem z rodzicem 

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu), dodaje masło (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Rozbija jajka (dziecko szeroko buzię, uderza czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo). Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami).

Następnie Pan Języczek maluje jaja – wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwa język po górnych zębach i podniebieniu) i rysuje na jajach wzorki – kropki (dziecko dotyka językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kreski (dziecko porusza językiem na boki).

Cieszy się pan Języczek (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować.

  1. Ćwiczenia oddechowe

Kilka ogólnych informacji:                                                                                                                                                                                 – dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego                                                                                                                                                                       – dzieci, które oddychają przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną                   – warto również obserwować sposób oddychania podczas snu                                                                                                                           – artykulacja powinna odbywać się na wydechu

Ćwiczenia usprawniające funkcję oddechową:

  • Dmuchanie na płomień świeczki, zapałkę tak, by ugasić płomień
  • Dmuchanie na płomień świecy tak, by płomień wyginał się w różne strony, ale nie zgasł
  • Dmuchanie piórek, wacików, lekkich przedmiotów, chrupek
  • Unoszenie słomką lekkich przedmiotów, wacików, chrupek i utrzymywanie w powietrzu przez pewien czas
  • Picie napoi przez słomkę
  • Dmuchanie piłeczki styropianowej
  • Dmuchanie na cienką, dużą chustę, nałożoną na głowę i twarz dziecka ,,duch’’
  • Dmuchanie powietrza przez słomkę do wody
  • Nadmuchiwanie baloników
  • Gwizdanie

 

Zabawa oddechowa – zdmuchnij piórko (zamiast piórka mogą być paski z papieru)

Połóż na stole piórko lub kilka delikatnych, kolorowych piórek. To ćwiczenie polega na rywalizacji kto zdmuchnie pierwszy piórko na podłogę po stronie przeciwnika! Ważne: upomnij dziecko, że powietrze ma wdychać nosem, a wydychać ustami.

Lub „Zając”     https://www.youtube.com/watch?v=y7orUc4R-yM

 

3. Zabawa w sprzątanie – zabawa ortofoniczno-ruchowa:

Dzieci słuchają instrukcji i naśladują ruchy, wydając odgłosy związane z wykonywanymi czynnościami, naśladujemy  ruchy podczas wydawania odgłosów np.

  • Czas na porządki wielkanocne! Pozbierajmy zabawki: „Hop-siup” do pudełka!
  • Umyjmy szafki: „Pucu-pucu”,
  • Wymiatamy śmieci z kątów: „Szu-szu”,
  • Zetrzyj podłogi: „Szuru-buru”.

 

  1. Rozwiązywanie zagadek – poszerzanie zakresu słownictwa

Dokończ zdania:

– Bierzcie się do pracy, i panie, i panki!
Czas już malować wielkanocne… (pisanki).
– Co to takiego, odgadnij, mój kotku.
Są z wierzchu białe, a żółte w środku.
Gdy je gotować, dziwy się dzieją,
Bo zamiast mięknąć one twardnieją (jajka).
– Skąd się biorą jajka? (znoszą je kury).

 

GRUPY:

GRUPA 1: 

Ćwiczenia słuchowe:

– Wyróżnianie wyrazów w zdaniu (ile wyrazów, tyle klocków ustawiają dzieci, tyle razy klaszczą, rysują kółka, itp.). – Ile wyrazów słyszysz w zdaniu? np. Mama lubi lody.

Na początku rodzic mówi zdania proste ( 3 wyrazowe), później stosuje zdania bardziej rozbudowane (6-7 wyrazowe)

– Dzielenie sylab w wyrazach. Dzieci wyklaskują i wystukują sylaby w wyrazach.

– Rzucanie piłeczki do dziecka z jednoczesnym wypowiadaniem pierwszej sylaby wyrazu, który ono musi skończyć np. rodzic mówi KO – (rzuca piłeczkę do dziecka), dziecko kończy wyraz np.- TEK;      KOTEK

 

Wyliczanka z gestem „Oto ja”.  https://www.youtube.com/watch?v=VNcfQSe6vCg

Tekst:

Tu mam nosek jak guziczek,

Tu mam czoło, tu policzek.

Ile mam policzków? Dwa.

Oto jestem cała ja.

Tu mam oczy do patrzenia,

Tutaj buzię do mówienia.

Tutaj uszy do słuchania,

Tutaj nosek do psikania.

A-psik!

Tu mam głowę, a tu szyję.

Szyja głową kręci, kręci,

Potem szyja kiwa głową,

Bo już kręcić nie ma chęci.

 

GRUPA 2:

Głoska [sz] w wyrazach:

  • dz. powtarza wyrazy po rodzicu (jeśli dziecko ma trudności, to dzieli wyraz na sylaby),
  • powtarzanie całościowe sylab:

 sza sze szo szu szy szą szę, ·

 asz esz osz isz usz ysz ąsz ęsz

 asza osze asze iszę ęszą uszą yszy aszu

–  powtarzanie wyrazów z „sz”: szablon, szachy, szary, szafka, szampon, szałwia, szarfa, szatyn, szelki, szereg, szopa, szosa, szumi, szuka, szyja, piszę, noszę, wiszę, proszą, koszą, piszą, młodszy, starszy,

– tworzenie określeń do podanych wcześniej wyrazów np. szyja – długa szyja

– tworzenie  wyrazów- R. mówi sylabami wyrazy zawierające głoskę [sz]  DZ. składa sylaby w wyraz np.  szy-deł-ko, szu-fla-da, szy-bo-wiec, szysz – ka

 Jak mówimy głoskę [sz]?

https://www.youtube.com/watch?v=rx1qiCo-VAs

 

GRUPA  3:   

  1. Rodzic wymawia wyrazy z głoską „s” lub „sz”. Dziecko unosi do góry rękę, gdy słyszy wyraz z głoską „sz”.
    Przykłady wyrazów:
    sanki, sowa, szklanka, szyja, sukienka, samolot, kasztan, kosz, mysz, stół, sosna, szkoła, staw, puszka, pasek, piasek, duszek, lasek

2.Wywołanie głoski „sz”
a) ćwiczenia wstępne:
·ćwiczenia w szybkim powtarzaniu głoski llllll…, przy szeroko otwartych ustach,
·ćwiczenia w szybkim powtarzaniu głosek: ttttt…, dddd…, nnnn…, (przypominamy dziecku, że czubek języka ma uderzać o wałek dziąsłowy), uświadamiamy różnicę w sposobie wymawiania głosek t,d,n zębowych i t,d,n dziąsłowych.

b) Jak mówimy głoskę [sz]?

https://www.youtube.com/watch?v=rx1qiCo-VAs

 

GRUPA   4:   
1. Rodzic  wymawia wyrazy z głoską „s” lub „sz”. Dziecko unosi do góry rękę, gdy słyszy wyraz z głoską „s”.
Przykłady wyrazów:
sanki, sowa, szklanka, szyja, sukienka, samolot, kasztan, kosz, mysz, stół, sosna, szkoła, staw, puszka, pasek, piasek, duszek, lasek

  1. Jak mówimy głoskę [s]?

 https://www.youtube.com/watch?v=7oL1PD27XzU

 

GRUPA   5: 

Głoska [cz] w sylabach

https://www.youtube.com/watch?v=kAmE04BJb3w

 Utrwalanie głoski [cz]

https://wordwall.net/pl/resource/1014043/utrwalanie-g%C5%82oski-cz

 

 

 

Skip to content