LOGOPEDIA – Grupa poniedziałkowa
12.04.2021
1.Dla wspomnienia tematu świąt , zagrajcie w grę, która poćwiczy wasz aparat artykulacyjny.
2.Przygotujcie słomkę, paluszki słone, lizak, czekoladę, rodzynki i płatki. Pobawcie się w ćwiczenia, które są poniżej.
3.Dzisiaj poćwiczymy głoskę „s”. Przypomnijmy sobie jak się ją wymawia, a następnie kilka ćwiczeń na ten tydzień z tą głoską.
CO DZIEJE SIĘ Z BUZIĄ PODCZAS WYMAWIANIA GŁOSKI S?
- Językleży płaski na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych.
- Zębysą złączone.
- Wargisą szerokie jak przy przesadnym mówieniu iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii .
- Powietrzewydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka, aż do szczeliny, którą tworzą zęby i czubek języka.
KILKA POMYSŁÓW JAK POMÓC DZIECKU WYMÓWIĆ PRAWIDŁOWO GŁOSKĘ S
- Przedłużamy głoskę C – dzięki temu usłyszymy długie cssssss.
- Ciche wypowiadanie szeptem głoski Z (o ile jest ona już w słowniku dziecka).
- Mówienie ze szpatułką w buzi – ja często wykorzystuję drewniane szpatułki (takie jak u lekarza). Dziecko kładzie ją sobie płasko na języku i zbliża do siebie zęby. Dzięki temu szpatułka “trzyma” język na dole płasko. Oczywiście z czasem powoli odchodzimy od tego – to tylko ćwiczenie początkowe, które pomaga zrozumieć dziecku jak ma wyglądać układ języka w buzi.
Ćwiczenie – Tak długo mów głoskę „s”, dopóki nie przejedziesz palcem po śladzie. Powtarzaj te ćwiczenia codziennie.
Powtarzaj te ćwiczenia codziennie.
Paulina Fabiszak