LOGOPEDIA – Grupa poniedziałkowa

12.04.2021

 

1.Dla wspomnienia tematu świąt , zagrajcie w grę, która poćwiczy wasz aparat artykulacyjny.

2.Przygotujcie słomkę, paluszki słone, lizak, czekoladę, rodzynki i płatki. Pobawcie się w ćwiczenia, które są poniżej.

3.Dzisiaj poćwiczymy głoskę „s”. Przypomnijmy sobie jak się ją wymawia, a następnie kilka ćwiczeń na ten tydzień z tą głoską.

 

 

CO DZIEJE SIĘ Z BUZIĄ PODCZAS WYMAWIANIA GŁOSKI S?

  • Językleży płaski na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych.
  • Zębysą złączone.
  • Wargisą szerokie jak przy przesadnym mówieniu iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii .
  • Powietrzewydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka, aż do szczeliny, którą tworzą zęby i czubek języka.

 

 

KILKA POMYSŁÓW JAK POMÓC DZIECKU WYMÓWIĆ PRAWIDŁOWO GŁOSKĘ S

  • Przedłużamy głoskę C – dzięki temu usłyszymy długie cssssss.
  • Ciche wypowiadanie szeptem głoski Z (o ile jest ona już w słowniku dziecka).
  • Mówienie ze szpatułką w buzi – ja często wykorzystuję drewniane szpatułki (takie jak u lekarza). Dziecko kładzie ją sobie płasko na języku i zbliża do siebie zęby. Dzięki temu szpatułka “trzyma” język na dole płasko. Oczywiście z czasem powoli odchodzimy od tego – to tylko ćwiczenie początkowe, które pomaga zrozumieć dziecku jak ma wyglądać układ języka w buzi.

Ćwiczenie  – Tak długo mów głoskę „s”, dopóki nie przejedziesz palcem po śladzie. Powtarzaj te ćwiczenia codziennie.

Powtarzaj te ćwiczenia codziennie.

Paulina Fabiszak 

Skip to content