20.04.2021
Logopedia grupa II – wtorkowa
1.Na początek proszę, aby Rodzice przeczytali Wam bajkę logopedyczną, w której ukryły się ćwiczenia buzi i języka. Wasz język będzie dzisiaj misiem.
„Dzień dobry misiu”
Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – poprzeciągał się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze). Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek ( oblizywanie warg).
2.Ćwiczenia i zabawy oddechowe:
Celem ćwiczeń oddechowych jest wykształcenie u dziecka prawidłowego toru oddechowego tzn. wdychania powietrza nosem a wydychania nosem lub ustami. Taki sposób oddychania jest wpisany w naszą naturę i sprzyja prawidłowemu rozwojowi. Ponad to ćwiczenia oddechowe pomagają dzieciom w wydłużaniu fazy wydechowej i ekonomicznemu zużywaniu powietrza podczas mówienia, dzięki temu mogą mówić płynnie i swobodnie, działają również relaksująco i uspakajająco.
Przykładowe ćwiczenia to, które możecie wykonać w domu:
- – dmuchanie na wiatraczek, kawałki papierków- śnieżna zawierucha, kolorowe piórka
- – bąbelkowa woda – przez słomkę wdmuchujemy powietrze do kubeczka z wodą, tworzą się bąbelki. Zwracamy uwagę żeby dziecko nabierało powietrze nosem a wydmuchiwało ustami! Można dmuchać z różnym natężeniem, a do wody dodać trochę mydła w płynie, jeśli wiemy, że dziecko się jej nie napije. Mamy wtedy wielkie mydlane lody.
- – wydmuchiwanie baniek mydlanych,
- – fruwające kokardki – na końcu nitki przywiązujemy malutkie papierowe kokardki i dmuchamy na nie mocno ( papierek na wprost ust ćwiczącego), np. zabawa – czyja kokardka pierwsza dotknie lustra,
- – gwizdanie na gwizdkach, gramy na instrumentach: fujarce, flecie, harmonijce
- – dmuchanie na gorącą zupę, herbatę,
- – nadmuchiwanie balonów, gumowych zabawek
- Rozdmuchane obrazki: rozdmuchujemy przez słomkę plamy kolorowych farbek na papierze,
- Mecz ping – pongowy – budujemy z klocków bramkę i rozgrywamy mecz komu: uda się wdmuchnąć jak najwięcej razy piłeczkę do bramki, można dmuchać też przez słomkę
Ważne
Podczas każdej zabawy pilnujemy, by dziecko nabierało powietrze nosem a nie ustami i wypuszczało ustami. Zawsze najpierw sami zademonstrujmy każde kolejne ćwiczenie.
3.Ćwiczenia z misiem :
Wejdźcie w link i wykonajcie wylosowane ćwiczenia wraz z misiem. Użyjcie do ćwiczeń lusterek, abyście widzieli co wasza buzia robi.
logopedia – Koło fortuny (wordwall.net)
4.Karta pracy dla chętnych: głoska „k” w sylabach
Powycinaj płatki po prawej stronie i uzupełnij kwiatka drugiego, żeby wyglądał tak samo jak ten po lewej. Przy układaniu płatków wymawiaj prawidłowo sylaby. Możesz je przenosić np. za pomocą słomki.
Paulina Fabiszak