Logopedia grupa III czwartkowa  15.04.2021

 

1.Na początek poćwiczymy troszeczkę język. Będzie trochę w  temacie minionych świąt. Mam nadzieję,  że świąteczne jajka Was troszkę rozbawią.

2.Teraz kilka ćwiczeń z wykorzystaniem słomki do picia, paluszków słonych, lizaka, rodzynka lub płatka kukurydzianego. Przyjrzyjcie się co dzieci robią na zdjęciach i spróbujcie wykonać to samo.

3.Dzisiaj poćwiczymy głoskę „s”. Przypomnijmy sobie jak się ją wymawia, a następnie kilka ćwiczeń na ten tydzień z tą głoską.

 

 

CO DZIEJE SIĘ Z BUZIĄ PODCZAS WYMAWIANIA GŁOSKI S?

  • Językleży płaski na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych.
  • Zębysą złączone.
  • Wargisą szerokie jak przy przesadnym mówieniu iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii .
  • Powietrzewydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka, aż do szczeliny, którą tworzą zęby i czubek języka.

 

 

KILKA POMYSŁÓW JAK POMÓC DZIECKU WYMÓWIĆ PRAWIDŁOWO GŁOSKĘ S

  • Przedłużamy głoskę C – dzięki temu usłyszymy długie cssssss.
  • Ciche wypowiadanie szeptem głoski Z (o ile jest ona już w słowniku dziecka).
  • Mówienie ze szpatułką w buzi – ja często wykorzystuję drewniane szpatułki (takie jak u lekarza). Dziecko kładzie ją sobie płasko na języku i zbliża do siebie zęby. Dzięki temu szpatułka “trzyma” język na dole płasko. Oczywiście z czasem powoli odchodzimy od tego – to tylko ćwiczenie początkowe, które pomaga zrozumieć dziecku jak ma wyglądać układ języka w buzi.

4.Gra planszowa z głoską „s”.

Gra przeznaczona jest dla 2 do 4 uczestników. Do zabawy potrzebne są pionki, kostka oraz kolorowe liczmany, którymi będziemy oznaczać zdobyte przez uczestników obrazki. Ja używam do tego celu kolorowych, szklanych kropek.

Wszyscy uczestnicy zabawy ustawiają swoje pionki na starcie, najmłodszy rzuca kostką, czyta słowo (pomaga rodzic) i oznacza szklaną kropką właściwy obrazek. Dla uatrakcyjnienia gry, można ułożyć zdanie z wylosowanym słowem lub zapisać je w zeszycie logopedycznym. Jeśli dziecko nadal mówi niepoprawnie całe słowo, niech wymawia na początku samą głoskę „s”, ale w sposób poprawny zgodny z powyższą instrukcją.

Wygrywa ten z graczy, który po okrążeniu planszy oznaczył najwięcej obrazków.

Jeśli każdy z uczestników gry dostanie własną, wydrukowaną planszę może w trakcie zabawy kolorować obrazki. Ja jednak proponuję na zajęciach jedynie je oznaczać, tym sposobem oszczędzimy czas a karta pracy pozostanie do wypełnienia na później w czasie pracy tygodniowej w domu.

Gra-planszowa-z-głoską-s

Miłej zabawy

Paulina Fabiszak

Skip to content