Temat: Ćwiczymy głoski

  1. Ćwiczenia oddechowe

– Przedmuchiwanie chrupek, piłeczek, kawałków waty na gładkiej powierzchni, a następnie na powierzchni szorstkiej i nierównej – np. na pogniecionej przez dziecko gazecie

– Dmuchanie na świecę tak, aby nie zgasić płomienia

2.`Ćwiczenia artykulacyjne

5 minutowe ćwiczenia logopedyczne

https://www.youtube.com/watch?v=ZzXxAYhiHUE&t=45s

lub gra     https://wordwall.net/pl/resource/1007337/logopedia

  1. Ćwiczenia pionizujące język – gimnastyka dla języka
  1. Wesoły konik – kląskanie (ważne jest aby buzia była otwarta)
  2. Samochód na parkingu –  język udaje, że jest samochodem, który może zaparkować tylko w jednym specjalnym miejscu: na wałku dziąsłowym. (Jeśli dziecko nie może trafić językiem na wałek dziąsłowy, to wskazujemy dotykając palcem, tłumaczymy, że na górce, za górnymi ząbkami. Ważne aby buzia była otwarta)
  3. Ciekawski język – język chce dotknąć do nosa, dotyka górnej wargi i górnych zębów – naprzemiennie, następnie zagląda do gardła (kilkakrotnie powtarzamy to ćwiczenie)
  4. Liczenie górnych ząbków – czubek języka dotyka po kolei wszystkich ząbków na górze (ważne aby buzia była otwarta)

4.Ćwiczenia słuchu fonemowego

https://wordwall.net/pl/resource/1102274/logopedia/%c4%87wiczenie-s%c5%82uchu-fonematycznego-cz1-wska%c5%bc-prawid%c5%82owy

Jak ćwiczyć?

Zacznijcie od kilku powtórzeń w ciągu dnia, stopniowo zwiększając ich ilość. Nie ćwiczcie zbyt długo – lepiej zrobić 3 serie po 5 powtórzeń danego ćwiczenia w ciągu dnia, niż przez 15 minut ćwiczyć bez przerwy. 

 

GRUPY:

GRUPA 1: 

Wykonujcie zabawy rytmiczno-ruchowe.

Przykłady:

Rodzic wystukuje rytm (np. klaszcząc w dłonie). Dziecko porusza się zgodnie z rytmem. Głośne i wolne stukanie (idzie niedźwiedź) – dziecko idzie powoli, mocno stawiając nóżki na podłodze; cichsze, ale szybkie stukanie – dziecko porusza się lekko i szybko (idzie mały miś).

Śpiewanie piosenki i jednoczesne pokazywanie:

Głowa – ramiona – kolana – pięty

Głowa –  ramiona –  kolana – pięty

Głowa –  ramiona – kolana – pięty

Oczy – uszy – usta – nos.

 

– Zachęcaj do rysowania.

Komentuj co robi, opowiadaj o tym co widzisz na obrazku. Zadawaj pytania.

Można także łączyć rymowanki z rysowaniem:

np.

To prostokąt i dwa koła

Z przodu kwadrat, z tyłu rura

Warczy, prycha i już wiecie

Że to AUTO ma być przecież!

 

Rysowane wierszyki     https://www.youtube.com/hashtag/wierszolandia

 

– Kontroluj, czy dziecko rozumie Twoje polecenia.

Polecenia powinny być proste i dotyczyć czynności lub przedmiotów, które są dziecku bliskie.

Daj misia. (Kiedy o to prosimy nie wskazujemy palcem na misia!)

Pokaż oko.

Przynieś buty.

Połóż piłkę na krześle.

 

GRUPA 2: 

1.Ćw. artykulacyjne

 Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głosek [sz, ż, cz, dż]

1.Język-siłacz: z całej siły przyciśnij czubek języka do wałka dziąsłowego, policz do 5, język swobodnie na dół buzi i odpoczynek.
2.Naprzemiennie: szeroki uśmiech jak u żabki – potem usta wysunięte najdalej jak trąba słonia.
3. Prześlij całuski całej swojej rodzinie.
4. Jedzie konik – kląskanie językiem.
5.Powtórz starannie sylaby przy szeroko otwartej buzi: la lo le lu li ly .
6.Pokaż jak szumią drzewa [głośno szszsz] i małe krzaczki [cichutko i długo szszsz].

 

UWAGA!

Podczas ćwiczeń głoski [sz] proszę dzieci, by pamiętały o trzech rzeczach:

  • unosimy język do góry
  • zbliżamy zęby do siebie, ale nie zaciskamy
  • wargi lekko do przodu (lekki dziubek).
  1. Propozycje ćwiczeń z wyrazami: szafa, szopa, szkoła, szatnia, mysz, afisz, wieszak, kosz, koszyk, szkatułka, szminka,
    sz – minka, sz – mata, sz – pak,
    sz – pilka, sz – pital, sz – patułka,
    sz – katułka, sz – pulka, sz – koła,
    sz – kielet, sz – kiełko, sz – klanka,
    sz – tuka, sz – kło, sz – kodnik,
    sz – lak, sz – loch, sz – ron,
    sz – mer, sz – nur, sz – nurek,
    sz – nurówka, sz – para, sz – paragi,
    sz – protki, sz – klarnia, sz – klany

 

  1. Zagadki z głoską [sz]

https://www.youtube.com/watch?v=zrSHeU9TJSw

 

GRUPA  3:    

– Ćw. artykulacyjne

 Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głosek [sz, ż, cz, dż]

1.Język-siłacz: z całej siły przyciśnij czubek języka do wałka dziąsłowego, policz do 5, język swobodnie na dół buzi i odpoczynek.
2.Naprzemiennie: szeroki uśmiech jak u żabki – potem usta wysunięte najdalej jak trąba słonia.
3. Prześlij całuski całej swojej rodzinie.
4. Jedzie konik – kląskanie językiem.
5.Powtórz starannie sylaby przy szeroko otwartej buzi: la lo le lu li ly .
6.Pokaż jak szumią drzewa [głośno szszsz] i małe krzaczki [cichutko i długo szszsz].

 

UWAGA!

Podczas ćwiczeń głoski [sz] proszę dzieci, by pamiętały o trzech rzeczach:

  • unosimy język do góry
  • zbliżamy zęby do siebie, ale nie zaciskamy
  • wargi lekko do przodu (lekki dziubek).

 

– Ćwiczymy SYLABY:

SZA SZO SZU SZE SZY /    ASZA OSZO USZU ESZE YSZY /    ASZ OSZ USZ ESZ YSZ

 

– Zagadki z głoską [sz]

https://www.youtube.com/watch?v=zrSHeU9TJSw

 

GRUPA   4:   
– Ćwiczenia do głosek syczących https://wordwall.net/pl/resource/6326980/logopedia/%c4%87wiczenia-do-g%c5%82osek-sycz%c4%85cych

– SZ czy S – wielkanocna gra online

https://www.logopestka.pl/sz-czy-s-wielkanocna-gra-online/


GRUPA   5:   

Zabawa paluszkowa – Pajączki – film logopedyczny [cz]

https://www.youtube.com/watch?v=uJbzosrJXsk

 

MATERIAŁ WYRAZOWY DO UTRWALANIA GŁOSKI CZ

Głoska [cz] w nagłosie:

Czekolada,  czołg,  człowiek, czepek, czapka, czajka, czepek, czupiradło, czajnik, cztery, czytać, czarownik, czółno, czarny, członek, czerwony

Głoska [cz] w wygłosie:

Mecz, mlecz, warkocz, brodacz, miecz, królewicz, palacz, poręcz, klacz, płacz, klucz, biegacz, włamywacz, apacz, puchacz, bogacz

 Głoska [cz] Połączenia wyrazowe:

 czerwona czapka,  czary czarownika , wypieczona bułeczka,     pomarańczowy ręczniczek,  czarna czupryna , cztery czekolady,  pocztowa paczka,            teczka ucznia,  czapla i czajka , czółno Czarka , uczynny Mareczek,  kubeczek mleczka, czubek czoła,  czubaty czajniczek,  klucze na haczyku,  czapeczka niemowlaczka

 

Karolina Busz

Skip to content