Temat: Ćwiczymy głoski
- Ćwiczenia oddechowe
– Przedmuchiwanie chrupek, piłeczek, kawałków waty na gładkiej powierzchni, a następnie na powierzchni szorstkiej i nierównej – np. na pogniecionej przez dziecko gazecie
– Dmuchanie na świecę tak, aby nie zgasić płomienia
2.`Ćwiczenia artykulacyjne
5 minutowe ćwiczenia logopedyczne
https://www.youtube.com/watch?v=ZzXxAYhiHUE&t=45s
lub gra https://wordwall.net/pl/resource/1007337/logopedia
- Ćwiczenia pionizujące język – gimnastyka dla języka
- Wesoły konik – kląskanie (ważne jest aby buzia była otwarta)
- Samochód na parkingu – język udaje, że jest samochodem, który może zaparkować tylko w jednym specjalnym miejscu: na wałku dziąsłowym. (Jeśli dziecko nie może trafić językiem na wałek dziąsłowy, to wskazujemy dotykając palcem, tłumaczymy, że na górce, za górnymi ząbkami. Ważne aby buzia była otwarta)
- Ciekawski język – język chce dotknąć do nosa, dotyka górnej wargi i górnych zębów – naprzemiennie, następnie zagląda do gardła (kilkakrotnie powtarzamy to ćwiczenie)
- Liczenie górnych ząbków – czubek języka dotyka po kolei wszystkich ząbków na górze (ważne aby buzia była otwarta)
4.Ćwiczenia słuchu fonemowego
Jak ćwiczyć?
Zacznijcie od kilku powtórzeń w ciągu dnia, stopniowo zwiększając ich ilość. Nie ćwiczcie zbyt długo – lepiej zrobić 3 serie po 5 powtórzeń danego ćwiczenia w ciągu dnia, niż przez 15 minut ćwiczyć bez przerwy.
GRUPY:
GRUPA 1:
Wykonujcie zabawy rytmiczno-ruchowe.
Przykłady:
Rodzic wystukuje rytm (np. klaszcząc w dłonie). Dziecko porusza się zgodnie z rytmem. Głośne i wolne stukanie (idzie niedźwiedź) – dziecko idzie powoli, mocno stawiając nóżki na podłodze; cichsze, ale szybkie stukanie – dziecko porusza się lekko i szybko (idzie mały miś).
Śpiewanie piosenki i jednoczesne pokazywanie:
Głowa – ramiona – kolana – pięty
Głowa – ramiona – kolana – pięty
Głowa – ramiona – kolana – pięty
Oczy – uszy – usta – nos.
– Zachęcaj do rysowania.
Komentuj co robi, opowiadaj o tym co widzisz na obrazku. Zadawaj pytania.
Można także łączyć rymowanki z rysowaniem:
np.
To prostokąt i dwa koła
Z przodu kwadrat, z tyłu rura
Warczy, prycha i już wiecie
Że to AUTO ma być przecież!
Rysowane wierszyki https://www.youtube.com/hashtag/wierszolandia
– Kontroluj, czy dziecko rozumie Twoje polecenia.
Polecenia powinny być proste i dotyczyć czynności lub przedmiotów, które są dziecku bliskie.
Daj misia. (Kiedy o to prosimy nie wskazujemy palcem na misia!)
Pokaż oko.
Przynieś buty.
Połóż piłkę na krześle.
GRUPA 2:
1.Ćw. artykulacyjne
Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głosek [sz, ż, cz, dż]
1.Język-siłacz: z całej siły przyciśnij czubek języka do wałka dziąsłowego, policz do 5, język swobodnie na dół buzi i odpoczynek.
2.Naprzemiennie: szeroki uśmiech jak u żabki – potem usta wysunięte najdalej jak trąba słonia.
3. Prześlij całuski całej swojej rodzinie.
4. Jedzie konik – kląskanie językiem.
5.Powtórz starannie sylaby przy szeroko otwartej buzi: la lo le lu li ly .
6.Pokaż jak szumią drzewa [głośno szszsz] i małe krzaczki [cichutko i długo szszsz].
UWAGA!
Podczas ćwiczeń głoski [sz] proszę dzieci, by pamiętały o trzech rzeczach:
- unosimy język do góry
- zbliżamy zęby do siebie, ale nie zaciskamy
- wargi lekko do przodu (lekki dziubek).
- Propozycje ćwiczeń z wyrazami: szafa, szopa, szkoła, szatnia, mysz, afisz, wieszak, kosz, koszyk, szkatułka, szminka,
sz – minka, sz – mata, sz – pak,
sz – pilka, sz – pital, sz – patułka,
sz – katułka, sz – pulka, sz – koła,
sz – kielet, sz – kiełko, sz – klanka,
sz – tuka, sz – kło, sz – kodnik,
sz – lak, sz – loch, sz – ron,
sz – mer, sz – nur, sz – nurek,
sz – nurówka, sz – para, sz – paragi,
sz – protki, sz – klarnia, sz – klany
- Zagadki z głoską [sz]
https://www.youtube.com/watch?v=zrSHeU9TJSw
GRUPA 3:
– Ćw. artykulacyjne
Zestaw ćwiczeń przygotowujących do poprawnej wymowy głosek [sz, ż, cz, dż]
1.Język-siłacz: z całej siły przyciśnij czubek języka do wałka dziąsłowego, policz do 5, język swobodnie na dół buzi i odpoczynek.
2.Naprzemiennie: szeroki uśmiech jak u żabki – potem usta wysunięte najdalej jak trąba słonia.
3. Prześlij całuski całej swojej rodzinie.
4. Jedzie konik – kląskanie językiem.
5.Powtórz starannie sylaby przy szeroko otwartej buzi: la lo le lu li ly .
6.Pokaż jak szumią drzewa [głośno szszsz] i małe krzaczki [cichutko i długo szszsz].
UWAGA!
Podczas ćwiczeń głoski [sz] proszę dzieci, by pamiętały o trzech rzeczach:
- unosimy język do góry
- zbliżamy zęby do siebie, ale nie zaciskamy
- wargi lekko do przodu (lekki dziubek).
– Ćwiczymy SYLABY:
SZA SZO SZU SZE SZY / ASZA OSZO USZU ESZE YSZY / ASZ OSZ USZ ESZ YSZ
– Zagadki z głoską [sz]
https://www.youtube.com/watch?v=zrSHeU9TJSw
GRUPA 4:
– Ćwiczenia do głosek syczących https://wordwall.net/pl/resource/6326980/logopedia/%c4%87wiczenia-do-g%c5%82osek-sycz%c4%85cych
– SZ czy S – wielkanocna gra online
https://www.logopestka.pl/sz-czy-s-wielkanocna-gra-online/
GRUPA 5:
Zabawa paluszkowa – Pajączki – film logopedyczny [cz]
https://www.youtube.com/watch?v=uJbzosrJXsk
MATERIAŁ WYRAZOWY DO UTRWALANIA GŁOSKI CZ
Głoska [cz] w nagłosie:
Czekolada, czołg, człowiek, czepek, czapka, czajka, czepek, czupiradło, czajnik, cztery, czytać, czarownik, czółno, czarny, członek, czerwony
Głoska [cz] w wygłosie:
Mecz, mlecz, warkocz, brodacz, miecz, królewicz, palacz, poręcz, klacz, płacz, klucz, biegacz, włamywacz, apacz, puchacz, bogacz
Głoska [cz] Połączenia wyrazowe:
czerwona czapka, czary czarownika , wypieczona bułeczka, pomarańczowy ręczniczek, czarna czupryna , cztery czekolady, pocztowa paczka, teczka ucznia, czapla i czajka , czółno Czarka , uczynny Mareczek, kubeczek mleczka, czubek czoła, czubaty czajniczek, klucze na haczyku, czapeczka niemowlaczka
Karolina Busz