Logopedia grupa 1 poniedziałkowa-29.03.2021

 

1.Poćwiczymy najpierw narządy aparatu artykulacyjnego. Przy wykonywaniu tych ćwiczeń przydatne będzie lusterko.

2.Dzisiaj poćwiczymy głoskę „k”.

Jak wywołać głoskę [k]?

  1. Pokaż dziecku jak sama mówisz KA – KO – KU – KE – KI – KY – dbaj by patrzyło jak zachowuje się Twój język, by zajrzało do buzi.
  2. Podaj dziecku małe lusterko lub usiądź z nim przed dużym – znów Ty mówisz, maluch próbuje naśladować.
  3. Opowiedz mu jak zachowuje się język, pokaż jego tylną część, pokaż podniebienie miękkie, opowiedz jak powstaje [k]– najprościej jak się da.
  4. Przytrzymaj czubek języka dziecka szpatułką tuż za dolnymi siekaczami i lekko popchnij w stronę gardła, prosząc by dziecko powiedziało KA.
  5. Za pomocą palca wskazującego lub szpatułki, złap przód języka dziecka i przytrzymaj go tuż za dolnymi zębami. Poproś, by powiedziało KA. Jego język będzie chciał unieść przód jak do sylaby [TA], ale przez to, że będziesz go przytrzymywać, uniesie się jedynie jego tylna część i powstanie [KA].
  6. Ćwiczcie powtarzanie sylab z punktu 1 na leżąco, z głową mocno odchyloną do tyłu (np. na brzegu łózka) – głowa w tył – język także odrobinę “poleci” ku tyłowi jamy ustnej.
  7. Jak najczęściej płuczcie gardło – dokładnie tak samo, jak podczas infekcji robimy to specyfikami na zapalenie gardła. Płuczcie zwykłą wodą, zwracając uwagę, że podczas tej czynności to właśnie tylna część języka “gra” w gardełku dziecka. Uwaga! Róbcie to tylko wtedy, kiedy dziecko potrafi wykonać tę czynność i nie ma obawy, że się zakrztusi. Zawsze musi się to odbywać tylko pod czujnym okiem osoby dorosłej!
  8. Pijcie gęste musy i miksowane owoce/ warzywa przez szeroką słomkę. Wciąganie tak gęstej konsystencji będzie powodować, że mięśnie grzbietu języka będą bardzo intensywnie pracować.
  9. “Ziewajcie” przed lustrem z szeroko otwartymi ustami – obserwujcie jak zachowuje się język i podniebienie miękkie.
  10. Próbujcie wymawiać [k]w połączeniu z [ch]– HAKA, HOKO, HUKU, HEKE, HIKI, HYKY.
  11. Wykorzystaj ruch ręki, który będzie przypominał jak powstaje głoska [k]– palec wskazujący poziomo w stronę jamy ustnej, przypomina, że masa języka musi cofnąć się w tył.

 

TERAZ KILKA ĆWICZEŃ:

Na koniec zabawa wielkanocna -oddechowa. Ozdóbcie pisankę ozdobami wyciętymi i ułożonymi obok pisanki, przenosząc je za pomocą słomki.

 

Paulina Fabiszak 

Skip to content